خارپشت دریایی با پاهای خود تهدید را شناسایی کند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،هنگامیکه خارپشت های دریایی احساس تهدید کنند، تیغ هایشان را نمایان می کنند. اما آنها موجوداتی بدون چشم هستند چطور می توانند دشمنان خود را رصد کنند. دانشمندان کشف کرده اند این حیوانات با پاهای خود می توانند ببیند و درهمین راستا تحقیقی جدید در دانشگاه لوند سوئد چگونگی بینایی این حیوان را بررسی کرد.

تحقیقات نشان داد این موجود دریایی پاهایی شبیه شاخک های لوله ای دارد که قابلیت بینایی آن به حدی است که نیازهای اولیه حیوان را برطرف می کند.

به طور معمول خارپشت های دریایی تنها حیواناتی هستند که بدون چشم قادر به دیدن هستند. جان کروان محقق این پژوهش می گوید: پاهای این موجود دارای سلول های حساس به نور و شبیه شاخک است و در تمام بدن حیوان وجود دارد. به عبارت دیگر می توان گفت خارپشت دریایی در کل  یک چشم ترکیبی است!

محققان این حیوان را بررسی و چشم آنها را معاینه کردند. آنها حیوان را درون یک سیلندر نورانی قرار دادند که تصاویر تیره زیادی به دیوارهای آن  وجود داشت.

به طور معمول خارپشت های دریایی به سمت  تاریکی حرکت می کنند تا خود را مخفی کنند. این حیوانات در این آزمایش به تصاویری با اندازه های خاص واکنش نشان می دادند. این امر نشان می دهد.

محققان همچنین دریافتند قدرت بینایی این حیوان بسیار ضعیف است. در ۳۶۰ درجه اطراف خارپشت دریایی یک شی باید در فاصله بین ۳۰ تا ۷۰ درجه باشد تا حیوان بتواند آن را رصد کند.