تعداد داروسازان بالینی در ایران کم است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، خیرالله غلامی روز چهارشنبه در نشست خبری هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی افزود: قرار است سال آینده 40 نفر دانشجوی داروسازی بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی پذیرش شوند و دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و مشهد برای نخستین بار در این رشته، پذیرش دارند.
وی خاطرنشان کرد: با افزایش تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی و افزایش تصاعدی دانشجویان ممکن است تا 10 سال آینده کمبود نیروی داروساز بالینی برطرف شود.
وی در ادامه به برخی مشکلات حوزه داروسازی بالینی اشاره کرد و گفت: بیمه ها هنوز تعداد غالب خدمات این رشته را نپذیرفته اند و پوشش نمی دهند. وزارت بهداشت نیز برای برخی از این خدمات، ارزش ریالی اختصاص نداده است بنابراین مشکلاتی در پرداخت به داروسازان بالینی داریم.
رئیس هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی گفت: داروسازان بالینی در اغلب بیمارستان‌های آموزشی تهران مستقر هستند.
غلامی یادآور شد: بخش عمده کار داروسازان بالینی در رابطه با رژیم های دارویی برای بیماران است که رژیم های دارویی را بررسی، ارزیابی و پیگیری می کنند.

* هر 120 تخت بیمارستانی یک داروساز بالینی نیاز دارد
فرشاد هاشمیان، دبیر علمی هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی نیز در این نشست با اشاره به کمبود داروسازان بالینی در کشور گفت: طبق استانداردهای جهانی به ازای هر 120 تخت بیمارستانی به یک داروساز بالینی نیاز است. البته برخی بیمارستان‌های مرجع به تعداد بیشتری داروساز بالینی نیاز دارند.
وی ادامه داد: نسبت تعداد داروسازان بالینی به تخت بیمارستانی در مالزی بهتر از ایران است.
هاشمیان در ادامه به برگزاری هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی اشاره کرد و گفت: میزبانی این کنگره بعد از 21 سال برای نخستین بار بر عهده ایران گذاشته شده است.
وی یادآور شد: ایران در حوزه داروسازی بالینی در منطقه دارای رتبه بندی خوبی است و عربستان و ترکیه رقبای منطقه ای ما در این حوزه به شمار می روند.
دبیر علمی هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی گفت: شعار امسال این کنگره «راهکارهای خلاقانه در دارو درمانی در راستای ارتقای کیفیت زندگی بیماران» است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی از 30 خرداد تا اول تیر به مدت سه روز در سالن همایش های بین المللی رازی با حضور 60 مهمان خارجی از 13 کشور از جمله آلمان، انگلیس، کانادا، چین و مالزی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا