استان گلستان در سرطان مری و دیابت رتبه اول را دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر سراج الدین عارف نیا روز چهارشنبه در جلسه تشکیل مجمع عمومی سلامت در گنبدکاووس که باحضور رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مسئولان این شهرستان برگزار شد، گفت: هر ساله 10 هزار گازگرفتگی سگ در گلستان رخ می دهد و ابتلای سالانه چند هزار نفر به بیماری سالک و روند رو به رشد بیماران دیالیزی (نارسایی کلیه) آمار بسیار بالایی محسوب می شوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از این بیماری ها با خود مراقبتی توسط مردم، قابل پیشگیری است، افزود: عامل اصلی شیوع بالای سرطان مری در گلستان مصرف چای داغ است و در دیگر بیماری ها نیز رعایت نکردن اصول بهداشتی و پیشگیری از عوامل ابتلا محسوب می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان است بر ضرورت همکاری دیگر ادارات و نهادها برای انجام اقدامات پیشگیرانه با هدف ارتقای سلامت عمومی تصریح کرد.
دکتر عارف نیا اضافه کرد: برای درمان این بیماری ها هر ساله هزینه های زیادی صرف می شود که به عنوان نمونه تنها برای واکسیناسیون 10 هزار گازگرفتگی سگ در گلستان یکصد میلیارد ریال هزینه می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل و کاهش بیماری های اشاره شده، یادآور شد: سال گذشته 15 تا 20 درصد درآمد سرانه کشور در حوزه بهداشت و درمان هزینه شده درحالی که با اقدامات خودمراقبتی و خودکنترلی و نیز برنامه های پیشگیرانه می توان این بودجه ها را در دیگر بخش ها هزینه کرد.
دکتر عارف نیا گفت: درسال های اخیر با اقدامات انجام شده و نیز مشارکت مردم، موفقیت هایی خوبی در کنترل بیماری تالاسمی و کاهش مبتلایان به سالک بویژه در شرق گلستان حاصل شده است.
وی با اذعان به وجود برخی مشکلات، کمبودها و زیرساخت ها درحوزه بهداشت و درمان این استان، اضافه کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه و خودمراقبتی توسط همه اقشار مردم صورت گیرد و دیگر ادارات و نهادها دراین حوزه همکاری نمایند، بخش قابل توجهی از بودجه های بهداشت و درمان را می توان برای ایجاد زیرساخت ها هزینه کرد.
دکتر عارف نیا تصریح کرد: امروز مقوله سلامت عمومی بایستی برای همگان مهم باشد و به مردم و خانواده ها و نیز دانش آموزان و دانشجویان خود آموزش دهیم تا به سمت استعمال سیگار و قلیان نروند.
 دراین جلسه امام جمعه گنبدکاووس نیز با اذعان به ضرورت مشارکت جدی و همگانی مردم، خیرین و دولت برای رفع مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان، گفت: این شهرستان با وجود جمعیت بالا و ظرفیت های زیاد، در برخی امکانات بهداشتی و درمانی دچار عقب ماندگی های جدی است.
حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی باتاکید بر ضرورت توجه جدی مسئولان گلستان به رفع کمبودهای حوزه بهداشت و درمان گنبدکاووس، افزود: برای رفع این مشکلات خیرین و مردم این شهرستان نیز آمادگی دارند.
 آخوند مدد هوشمند امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون گنبدکاووس نیز دراین جلسه با قدردانی از اقدامات صورت گرفته درحوزه بهداشت و درمان، خواستار استقرار مرکز اورژانس روستای دماغ، شبانه روزی شدن مرکز بهداشت اینچه برون و درمانگاه کرند و حمایت بیشتر از مبارزه با بیماری سالک در بخش مرزی داشلی برون شد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت بزرگترین شهرستان شرق استان گلستان است و بویژه از نظر درمانی در این منطقه از مرکزیت برخوردار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا