با موسیقی جنین شادتری داشته باشید

در این مطالعه، محققان موسسه مارکز در بارسلونا (اسپانیا) ترکیبی از موسیقی، ترانه، آهنگ های مختلف در سبک های کلاسیک از جمله موتسارت، سنتی (بین المللی)، پاپ و راک را برای 300 جنین 18 تا 38 هفته ای پخش کردند؛ در زمان پخش موسیقی، حرکات زبان و دهان جنین در رحم مادر مورد ارزیابی قرار گرفت.

بالاترین سطح واکنش جنین، در هنگام گوش کردن به موسیقی سبک کلاسیک با 84 درصد گزارش شد و پس از آن، موسیقی سنتی با 79 درصد در رتبه دوم قرار گرفت.

به گفته محققان، این نوع از حرکات دهان و زبان جنین  (به عنوان نشانه ای از شادی) در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری بدون وجود یک محرک –  مانند موسیقی –  تقریبا غیرمعمول است.

دکتر ماریسا لوپز تیخون (Marisa López-Teijón)، مدیر موسسه مارکز تأکید کرد: موسیقی، شکلی از ارتباطات میان انسان ها پیش از شکل گیری زبان – ارتباط از طریق صدا و حرکات – محسوب می شود. زبان اولیه انسان بیش از آنکه کلامی بوده باشد، موسیقیایی بوده است. با نوزادان هم با صدای بلند صحبت می کنیم، زیرا می دانیم که آنها درک بهتری از صدای بلند دارند و از این طریق متوجه می شوند که قصد برقراری رابطه و صحبت کردن با آنها را داریم.

محققان موسسه مارکز حدود دو سال قبل نیز مطالعه دیگری در این زمینه انجام دادند که نشان داد، رشد مسیرهای عصبی که در سیستم موتور شنوایی جنین انسان شرکت دارند، از هفته شانزدهم بارداری جنین تکمیل شده و جنین می تواند نسبت به شنیدن موسیقی واکنش نشان دهد .

با انجام سونوگرافی سه بعدی / چهار بعدی جنین، محققان موفق به شناسایی 106 حرکت و واکنش متفاوت جنین در هفته های چهاردهم تا سی و نهم شدند. در هنگام آزمایش محققان مشاهده کردند که حرکات صورت جنین در ابتدا، در طول تحریک توسط پخش موسیقی صورت می گیرد و به مدت پنج دقیقه پس از تحریک ادامه داشته و سپس متوقف می شود.

اثر موتسارت چیست؟

در برخی مطالعات عنوان شده است که گوش کردن مادر باردار به موسیقی های کلاسیک به ویژه آثار موتسارت، باعث افزایش هوش کودک می شود که به آن اصطلاحا اثر موتسارت (Mozart Effect) گفته می شود.

تحقیق اصلی در مورد اثر موتسارت نخستین بار در سال 1993 منتشر شد. این مطالعه بر روی 36 نوجوانان انجام شد. این دانش آموزان پس از گوش کردن به آثار موتسارت، عملکرد بهتری در امتحانات داشتند. البته این نتایج موقتی بوده و پس از حدود 15 دقیقه از بین می رود.

در این تحقیق به هیچ عنوان به اثرگذاری آثار موتسارت بر هوش کودکان اشاره ای نشده بود؛ و البته مقایسه ای بین تأثیر این موسیقی با سایر سبک های موسیقی نیز صورت نگرفته بود.

محققان دانشگاه وین در سال 2010 یک متاآنالیز (بررسی 40 مطالعه) را انجام دادند که نشان داد، گوش کردن به موسیقی موتسارت هیچ تأثیری بر توانایی شناختی افراد ندارد.

مطالعه صورت گرفته توسط انجمن روانشناسی آمریکا در سال 2014 نیز نشان داد که یاد گرفتن یک ساز موسیقی یا آواز خواندن، مهارت های خواندن و زبان کودکان را تقویت می کند.

نتایج مطالعات مختلف نشان می دهند که گوش کردن به برخی سبک های موسیقی از جمله کلاسیک و سنتی به بهبود حافظه، کمک به برقراری ارتباطات بهتر در بزرگسالی، افزایش جریان خون در مغز کمک می کنند؛ درکل، موسیقی می تواند به تقویت مهارت های زبانی و بهبود عملکرد مغز کمک کند، اما اساسا هیچ تأثیری بر هیچ تأثیری بر بهره هوشی (IQ) ندارد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: telegraph / sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا