از دست دادن وعده غذایی منجر به چاقی می شود

در این مطالعه، کبد موش هایی که تمام غذایشان را در یک وعده می خوردند و باقی روز گرسنه می ماندند در برابر انسولین از خود مقاومت نشان می داد. دانشمندان این عارضه را از نشانه های بارز و اولیه ابتلا به دیابت در نظر می گیرند. زمانی که کبد به سیگنال های انسولین که به آن دستور می دهند تا تولید گلوکز را متوقف کند پاسخ نمی دهد، قند اضافی در خون به عنوان چربی در بدن ذخیره می شود.

این موش ها در ابتدا غذای کمی دریافت می کردند و در مقابل، گروه دیگر کنترل دسترسی نامحدودی به غذا داشتند. بدین ترتیب موش های گروه اول در مقایسه با گروه دوم کاهش وزن را تجربه کردند. موش هایی که غذایی محدود برای خوردن در اختیار داشتند(گروه اول) زمانی که کالری ها به غذای آن ها بازگردانده شد شروع به افزایش وزن کردند و وزن آن ها در زمان پایان مطالعه تقریبا به گروه کنترل رسید.

اما چربی ناحیه شکم موش های گروه اول که دسترسی محدودی به غذا داشتند در مقایسه با گروه دوم که در تمام روز غذا برای خوردن داشتند بیش تر بود. مازاد این نوع چربی با مقاومت در برابر انسلین و خطر ابتلا به دیانت نوع 2 و بیماری های قلبی مربتط است.

مارتا بلوری، پرفسور تغذیه انسان در دانشگاه اوهایو و نویسنده ارشد این تحقیق در این باره بیان کرد: «این نتایج حاکی از این است که میان وعده های مختصر در طول روز می تواند به کاهش وزن کمک کند البته لازم به ذکر است که این تئوری ممکن است برای بسیاری از مردم عملی نباشد. اما قطعا شما نباید برای ذخیره کالری از وعده های غذایی صرف نظر کنید زیرا انجام این کار باعث می شود که بدن شما درگیر نوسانات شدید انسلین و گلوکز شود و بدین ترتیب این امر نه تنها باعث از دست دادن چربی و لاغری نمی شود بلکه بدن شما چربی بیش تری نیز ذخیره کند.»

پروفسورمارتا بلوری در ادامه بیان کرد: «بر خلاف پرخوری و کم خوری که به موش های داده شده بود آن ها وزنی برابر با موش های گروه کنترل داشتند اما مخازن بافت های چربی آن ها سنگین تر شده بود.اگر شما به خونتان قند بیش تری برسانید بافت های چربی این گلوکز را دریافت می کنند و آن را ذخیره می کنند و بدین ترتیب باعث چاقی می شوند. اما قطعا این خواسته ما نیست  بلکه ما می خواهیم این سلول های چربی را با استفاده از از دست دادن چربی کوچک کنیم.»

نتایج این تحقیق در قالب یک مقاله علمی در مجله آنلاین Nutritional Biochemistry به چاپ رسیده است تا تمام دانشمندان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا