تشخیص آسم در چند ثانیه

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، تشخیص آسم، چه خفیف چه پیشرفته می‌تواند دشوار باشد، زیرا علائم آن در طول زمان تغییر می‌کند و اغلب تحت تاثیر سایر شرایط تنفسی قرار می‌گیرد. با این حال، آزمایش جدید قادر است تنها با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن و گرفتن نمونه از بینی، به طور قطعی تعیین کند که آیا بیمار مبتلا به آسم است یا خیر.

در حال حاضر تست عملکرد ریه(PFT) قابل اطمینان‌ترین روش تشخیص آسم است که نیاز به پزشکان آموزش دیده و تجهیزات ویژه دارد. مشکل این روش این است که هیچ کدام از آنها همیشه در دسترس نیستند و علاوه بر این، اغلب تشخیص تفاوت بین آسم و شرایط مشابه از طریق PFT دشوار است.

با توجه به این نکته، محققان مرکز بهداشتی "مونت سینای" از یک روش نمونه‌برداری از بینی برای جمع‌آوری RNA(ریبونوکلئیک اسید) از بینی 190 داوطلب استفاده کردند که 66 نفر از آنها مبتلا به آسم بودند و 124 نفر از آنها این بیماری را نداشتند.

پس از آن که نمونه‌ها، مرتب شدند، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده شد تا تفاوت‌های بین RNA دو گروه را تعیین کند.

در نتیجه یک نشانگر ژن-90 شناسایی شد که مخصوص افراد مبتلا به آسم است. در حال حاضر امید است که پزشکان بتوانند به راحتی از داخل بینی بیمار نمونه‌گیری کنند و سپس نمونه را تجزیه و تحلیل کنند تا وجود این نشانگر ژنی را تشخیص دهند.

اکنون مطالعه‌ای که تعداد بیشتری از مردم را شامل شود، در حال برنامه‌ریزی است.دکتر "سوپیندا" می‌گوید: نشانگر زیستی ما می‌تواند منجر به توسعه آزمایش غیرتهاجمی برای کمک به تشخیص آسم شود. یک مقاله در مورد این تحقیق اخیرا در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.