استفاده از درمان سرطان برای سندروم ایکس شکننده

این مطالعه که با استفاده از اختلالات کارکردهای مغزی مدل های  کرم میوه انجام گرفته بود در مجله eLife به چاپ رسید. محققان در این مطالعه نشان دادند که استفاده از داروهای درمان سرطان خون نظیر nilotinib و bafetinib بر روی کرم های مبتلا به  سندروم ایکس شکننده از رشد بیش از حد انتهای نرون ها که با این عارضه مرتبط است جلوگیری می کند. در حالی که این دارو ها بر روی رشد و توسعه نرون های کرم های سالم تاثیری نداشته اند.

بینگ یه  به عنوان محقق اصلی این مطالعه در این باره بیان کرد: «این مطالعه رویکردی درمانی برای درمان اختلالات مغزی مانند سندروم داون و سندروم ایکس شکننده است که در هر دو این بیماری ها بروز نامنظم پروتئین Dscam مشاهده می شود.»

سندروم دان و سندروم ایکس شکننده از علل شایع معلولیت های ذهنی هستند. سندروم دان ناشی از نسخه اضافی از کرومزوم 21 است و نیز سندروم ایکس شکننده نتیجه ای از جهش یک نوع ژن خاص در بدن انسان است. مطالعه های گذشته  بینگ یه بر روی ارتباطات ممکن بین این دو اختلال متمرکز بوده بوده است و به نظر می رسد که سرانجام در این تحقیقات، نتایج بسیار کاربردی و مفیدی برای این دانشمندان ثبت شده است.

در زمان رشد اولیه، نرون ها مقدار زیادی پروتئین تولید می کنند که به واسطه ژنی به نام DSCAM رمز گذاری شده است و آن ها به منظور اتصال به سایر نرون ها در یک دوره به صورت فشرده گشترش پیدا کرده و شاخه شاخه می شوند.اما مشکلات زمانی اغاز می شوند که سطح ژن Dscam پایین نمی آید.

به این ترتیب ممکن است که بتوان با اعمال آزمایش هایی مشابه بر روی بدن انسان نیز به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد و به کمک این نتایج به سراغ استفادهاز روش های درمانی مشابه با سرطان برای درمان سندروم های یاد شده در انسان ها رفت که در صورت توفیق در این امر ممکن است شاهد بهبود کیفیت زندگی بسیاری از انسان های مبتلا به این مشکلات باشیم.

البته علیرغم شباهت های بالای ساختار موجوداتی که در آزمایش ها از آنها استفاده می‌شود با ساختار بدنی انسان ها، باز هم نمی توان به صورت قطعی از درمان این بیماری در انسان نیز مطمئن شد و این تحقیقات به تحقیقات تکمیلی بسیار پیچیده تری نیاز خواهد داشت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا