طبق محاسبه‌های علمی، جمعه عید فطر است

این در حالی است که در بسیاری از نقاط جهان و همچنین نیمه شمالی ایران هلال ماه بدون تلسکوپ به هیچ وجه قال رویت نخواهد بود.

در این نقشه تمامی نقاط سبز رنگ ( سبز پر رنگ و کم رنگ) مکان هایی است که در غروب پنج شنبه ۲۴ خرداد، هلال ماه شوال با چشم به آسانی در نقاط سبز پر رنگ یا قدری تلاش در نقاط سبز کم رنگ قابل رویت خواهد بود.

رویت هلال ماه بر اساس محاسبات علمی

حجت الاسلام سهرابی، مسوول ستاد استهلال استان قم در نشست «بررسی رویت پذیری هلال شوال» اظهار داشت که بر اساس محاسبات علمی روز جمعه عید فطر خواهد بود اما همه چیز به رویت هلال بستگی دارد.

 وی گفت: هم اکنون برای اینکه ثابت شود که هلال دیده شده یا نشده است به عواملی بستگی دارد که مختلف هستند که یکی از عوامل آن نجومی است. فاصله زمین از ماه، مدت مکث، زمان غروب خورشید، عوامل جوی نظیر دما، فشار و رطوبت، غبار و شفافیت آسمان، وضعیت جغرافیایی نظر طول و عرض و ارتفاع، فنی مانند قدترت ابزار اپتیکی، عوامل انسانی مانند قدرت تفکیک چشم، برخی قراردادها و همچنین مبانی فقهی از عوامل موثر در ثبوت اول ماه به شمار می‌آیند.

این کارشناس نجوم تصریح کرد: گاهی هلال با تلسکوپ قابل رویت نیست اما با یک دستگاهی که متصل به تلسکوپ می‌شود و حکم دوربین را دارد قابل مشاهده است اما برای مراجع شیعه قابل تایید نیست. رصد با هواپیما نیز از بحث‌هایی است که دارای اختلاف است. رویت هلال قبل از غروب خورشید نیز از این مسایل اختلافی است.

وی با اشاره به اینکه افق بیشترین بحث را در این زمینه دارد، تاکید کرد: ما در بحث افق دو دیدگاه داریم که گروه اول اعتقاد به اشتراک در شب دارد یعنی در تمام نقاطی که با محل رویت در شب مشترکند اول ماه ثابت می شود. گروه دوم می گوید که مناطق هم افق و افق های نزدیک به هم در صورتی که هلال رویت شود برای آن شهر ثابت می شود.

به گفته حجت الاسلام سهرابی، درباره مسافت و طول و عرض جغرافیایی نیز در گروه دوم اختلاف وجود دارد. برادران اهل تسنن 50 کیلومتر را مبنای این مسافت قرار می دهند. از برخی مراجع تقلید در باره سوال افق های نزدیک کردیم که گفتند اگر هلال در غربی ترین بخش کشور دیده شود برای شرقی ترین بخش کشور نیز حجت است.

این کارشناس نجوم درباره ثبت روز عید در روز جمعه در تقویم امسال توضیح داد: بر اساس محاسبات علمی به این نتیجه رسیدیم که روز جمعه عید فطر است اما پس از بحث های رویت و دریافت گزارشات به نتیجه قطعی در این زمینه خواهیم رسید.

پارامترهای مهم رویت هلال ماه کدامند؟

عمران مرادی، عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: هلال اول ماه های قمری به دلیل باریک بودن هلال ماه و مدت زمان کوتاهی که در آسمان وجود دارد، به طور معمول با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما براساس پارامترهای علمی رویت هلال ماه، احتمالا شوال 1439 در روز پنجشنبه 24 خرداد 1397 برابر با 29 رمضان 1439ماه در تهران اعلام می شود.

این مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه رویت هلال ماه به یکسری از پارامترها بستگی دارد، گفت: ارتفاع هلال ماه در زمان غروب از افق یکی از مهم ترین پارامترها است. مدت مکث(مدت زمانی که بعد از غروب خورشید، ماه در افق غرب باقی می ماند و سپس غروب می کند) هلال هم پارامتر مهم دیگر در رویت هلال ماه است.

وی اندازه کمان ماه، ضخامت، دوری و نزدیکی ماه به زمین را از دیگر پارامترهای مهم رویت هلال ماه دانست و افزود: هر چقدر ماه از خورشید به لحاظ ظاهری( یعنی از دید زمینیان فاصله) بیشتری داشته باشد، نور خورشید کمتر مزاحم است و هلال بهتر دیده می شود. این پارامتر را جدایی زاویه ای ماه و خورشید می گویند. هر چه جدایی زاویه ای ماه و خورشید بیشتر باشد، رویت هلال راحت تر است و هر چقدر مدت مکث و ارتفاع ماه، اندازه و ضخامت کمان ماه بیشتر باشد، رویت پذیری راحت تر است.

مدرس و پژوهشگر نجوم سن ماه را نیز یکی دیگر از این پارامترهای مهم اعلام کرد و افزود: زمانی که ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد و به اصطلاح در حالت مقارنه با خورشید است یعنی بسیار نزدیک به خورشید (از دید زمینیان) قراردارد، این لحظه «ماه نو» است که به دلیل نزدیکی ماه به خورشید، اصلا قابل رویت نیست.

وی در خصوص رویت هلال شوال 1439، گفت: درغروب پنجشنبه 24 خرداد، برخی پارامترهای مهم ماه در حالت سختی قرار دارند که مهمترین آن، ارتفاع ماه در زمان غروب و مدت مکث ماه است. در این زمان خورشید در ساعت 20:21 دقیقه غروب می کند و ماه نیز در ساعت 20:58 دقیقه غروب می کند.

جنوب کشور بهترین مکان برای رصد

مرادی با بیان اینکه رویت هلال ماه شوال در غروب پنجشنبه با پیچیدگی هایی روبرو است، گفت: مدت مکث ماه حدود 37 دقیقه است که برای رویت هلال ماه کافی نیست. علاوه بر اینکه ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید حدود 6 درجه است که این ارتفاع نیز مطلوب نیست.

این پژوهشگر نجوم با بیان اینکه با کمک ابزارآلات رصدی پیشرفته رویت هلال، امکان رصد ماه بسیار ساده تر شده است. ضمن اینکه رویت هلال در روز پنجشنبه، در نقاط جنوب ایران بهتر قابل مشاهده است. چرا که وضعیت پارامترهای رویت پذیری هلال بهتر می شود به طوری که امکان رویت هلال حتی با چشم غیرمسلح یعنی بدون ابزار نیز فراهم خواهد شد.

وی درخصوص رویت هلال شوال در مناطق شمالی ایران، اظهار کرد: رویت پذیری در شمال ایران بسیارسخت است و با چشم غیرمسلح یعنی بدون ابزار رصدی تقریبا ناممکن است اما با استفاده از دوربین و تلسکوپ مناسب احتمال رویت هلال در نیمه‌های شمالی کشور نیز وجود دارد.

جمعه عید فطر خواهد بود

محمدرضا اسفندی، رییس مرکز نجوم و فلکی آستان مقدس حضرت سیدعلاالدین حسین (ع) شیراز و عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: سن هلال ماه در لحظه غروب بعدازظهر روز پنجشنبه 24 خرداد بیش از 19 ساعت خواهد بود و هلال ماه پس از غروب خورشید 40 دقیقه در افق غرب قابل مشاهده است.

مهندس اسفندی با یادآوری این مطلب که جدایی زاویه ای این هلال بیش از 11 درجه و ارتفاع هلال در لحظه غروب خورشید هفت و نیم درجه است، تاکید کرد: با توجه به شرایط رویت پذیری هلال ماه پیش بینی می شود، هلال ماه شوال در بعدازظهر روز پنجشنبه با استفاده از تجهیزات نجومی رویت شود و به احتمال زیاد جمعه آتی اول ماه شوال خواهد بود و همچنین امکان رویت هلال با چشم غیر مسلح در صورت مساعد بودن شرایط جوی در نیمه جنوبی کشور مهیا خواهد بود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا