کشف روش تنظیم ساختار ایمنی بدن

زمانی که بدن در حال واکنش نشان دادن به یک عامل خارجی و عفونی است، این روش جدید حرکات سلول های ایمنی پاتوژنیک از خون به بافت ها را تنظیم می کند.

یک سیستم ایمنی کاملا سالم و مفید معمولا التهابات بدن را کاهش می دهد و میزان پاسخ بدن به بیماری ها و عفونت ها را به دقت تنظیم می کند. در بیماری هایی مانند دیابت و آرتروز، سیستم ایمنی بدن ما نامنظم عمل می کند و همین امر گاهی باعث می شود که بدن به عوامل خارجی و برخی بیماری ها، بیش از حد از خود واکنش نشان بدهد. به این ترتیب که سلول های ایمنی به طور نامناسبی به بافت های آسیب دیده حمله می کنند و سبب تخریب آن می شوند. این مطالعه جدید نشان می دهد که در این بیماری ها نیز مانند بالا رفتن سن اثیرات مفید این روش جدید از بین می رود.

این مطالعه توضیح داد که چگونه یک مولکول کلیدی باعث تنظیم شدن این نوع از پاسخ های ایمنی بدن ما می شود. این تیم همچنین نشان داده است که اضافه شدن این مولکول به سلول های ایمنی بیماران مبتلا به دیابت و آرتروز می تواند از طریق وارونه کردن تغییرات پاتوژنیکی که در این بیماری ها دیده می شود، کنترل سلول های ایمنی بدن آن ها را دوباره به شرایط مطلوب برساند.

پروفسور اد رینجر از دانشگاه بیرمنگام در این باره توضیح می دهد: «تاثیرات مثبت سیستم ایمنی بدن با با افزایش سن به صورت خود به خود کاهش می یابد و این امر در مواجهه با بیماری ها می تواند برای انسان خطر ناک باشد. اگر بتوان ارتباط بین بالا رفتن سن و این آسیب را کشف کرد، می توان خطر ابتلا بیماری هایی که با بالا رفتن سن در ارتباط هستند را کاهش داد. کشف این روش برای ما بسیار جالب است زیرا علاوه بر این که راه های جدیدی که با استفاده از آن بدن ما به کنترل عفونت ها می پردازد را نشان می دهد، بلکه حاکی از این است که ما می توانیم داروهای جدیدی برای جلوگیری از بیماری ها و از دست دادن این گذرگاه با افزایش سن بسازیم.»

لازم به ذکر است که این روش جدید به درمان دو بیماری دیابت و آرتروز مفصلی (که هر دوی آنها کاملا از یکدیگر متفاوت هستند) مرتبط است و کاری اکنون باید انجام داد این است که با استفاده از پزشکان متخصص در زمینه های دیگر به بررسی این امر پرداخت که آیا این ارتباط اتفاقی است یا خیر؛ اگر اتفاقی نبودن این ارتباط اثبات شود می توان به ساختن داروهای کاربردی بیشتری امیدوار شد. نتایج این تحقیقات در ژورنال علمی nature چاپ شده است.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا