تاثیر شیرین کننده های غیر قندی بر ابتلا به بیماری های قلبی

گزارش های یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفورنیا نشان داده است که مصرف نوشابه های که به وسیله مقدار های کم، متوسط و زیادی از عصاره ذرت با فراکتوز بالا شیرین شده اند توسط زنان و مردان جوان می تواند باعث افزایش عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی و عروقی شود، حتی اگر این مصرف، یک بار در دو هفته باشد.

این مطالعه اولین تحقیقی است که در آن نشان داده شد که مصرف شکر هایی که برای شیرین کردن نوشابه ها بکار می رود باعث افزایش عوامل بوجود آورنده بیماری های قلبی و عروقی می شود. شواهد یک تحقیق اپیدمیولوژیکی که سابقا انجام گرفته بود حاکی از این بود که خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی، که یکی از شایع ترین انواع مرگ در آمریکا و سایر نقاط جهان است، با افزایش مصرف نوشابه های قندی افزایش می یابد

دکتر کیمبر استن هود، راهبر این تحقیق و محقق دانشگاه UC Davis، در این باره گفت: «این یافته ها به طور قطع بیان می کند که انسان ها به شدت به تاثیرات مخرب مصرف بیش از اندازه شکر حساس اند.»

در طی آزمایشی که برای نشان دادن این پدیده در نظر گرفته شده بود 85 شرکت کننده، شامل مرد و زن در گروه های سنی 18 تا 40 ساله، به چهار گروه مختلف تقسیم شدند. این گروه ها به مدت 15 روز شروع به مصرف نوشابه هایی کردند که با عصاره ذرت شیرین شده بود بدین ترتیب که گروه اول 0 درصد، گروه دوم 10 درصد، گروه سوم 17.5 درصد و گروه چهارم 25 درصد از کالری روزانه مورد نیاز بدن خود را از این نوشابه ها تامین کردند.

محققان به گروه نخست که به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده بود نوشابه ای بدون قند که با aspartame(شیرین کننده مصنوعی) شیرین شده بود دادند.

محققان در ابتدا و انتهای این تحقیق، از نمونه های خونی شرکت کنندگان که هر ساعت جمع آوری می شد برای مشخص کردن مقادیر لیپوپروتئین ها، تری گلیسیرید ها و اسید اوریک (که به عنوان اندیکاتور های بیماری های قلبی شناخته می شود) استفاده کردند.

نتایج بدست آامده حاکی از این بود که هر چقدر مقدار عصاره ذرت با فراکتوز بالا بیشتر میشد، مقدار عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی هم بیشتر می شد. حتی مقادیر لیپوپروتئین، کلسترول و تری گلیسیرید در بدن اعضای گروه دوم که فقط مقدار 10 درصدی این ماده را استفاده کردند، در مقایسه با قبل از آزمایش افزایش یافته بود.

این تحقیق همچنین نشان داد که افزایش میزان لیپوپروتئین، به عنوان یکی از عوامل دخیل در بیماری های قلبی بر اساس جنسیت است و اثر آن در مردان بیش تر از زنان است. نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال ajcn چاپ شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا