به دوران لپ تاپ های مجهز به نمایشگر دوگانه سلام کنید

به گزارش سیناپرس به نقل از دیجیاتو، چند روز پیش غول های فناوری در بزرگترین رویداد کامپیوتری دنیا گرد هم آمده بودند تا با طرح سوالی اساسی باورهای سنتی کاربران را به چالش بکشند: چرا وقتی می توانیم دو نمایشگر داشته باشیم به یکی اکتفا کنیم؟

از نخستین روزهای معرفی لپ تاپ ها در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی تاکنون از نظر سخت افزاری و نرم افزاری شاهد تغییرات چشمگیری بوده ایم اما جدای از باریک و سبک تر شدن طراحی آنها چندان دستخوش تغییر نشده است.

برای مثال کیبورد فیزیکی از چهار دهه قبل تا همین الان که من این متن را تایپ می کنم به عنوان یک یار همیشگی در کنار دیگر قطعات بوده؛ حالا اما به نظر زمان جدایی فرا رسیده است.

لپ تاپ با نمایشگر دوگانه

 

 

«گریگوری برایانت»، معاون ارشد بخش محاسبات ابری اینتل معتقد است لپ تاپ بعدی که می خرید احتمالا به صورت اساسی با مدل های فعلی متفاوت خواهد بود:

خود را برای نمایشگر دوم و روش های دیگری از کار با کامپیوتر آماده کنید. در مدل های بعدی شاهد نمایشگرهای تاشو، اجزای انعطاف پذیر و گجتی خواهید بود که در کیف پولتان جا می شود.

به عبارت دیگر آنچه که در آینده نزدیک از راه می رسد با مفاهیم امروزی تفاوت اساسی خواهد داشت. خبر خوب این جاست که این گجت ها احتمالا در سال جاری به بازار راه پیدا خواهند کرد و برخی معتقدند که لپ تاپ با نمایشگر دوگانه در عین برخورداری از کارایی تبلت و پی سی سرویس های بیشتری را به کاربر ارائه می دهند.

از سوی دیگر در حالی که شرکت های تولید موبایل نظیر سامسونگ، هواوی و حتی اپل در حال تلاش برای افزایش نسبت نمایشگر به بدنه هستند، کمپانی های فعال در حوزه کامپیوتر از قبیل ایسوس، لنوو و اینتل پا را فراتر گذاشته و علاوه بر افزایش سهم نمایشگر از پنل جلو، روی تعبیه صفحه نمایش های اضافی در محصولات خود تمرکز کرده اند.

دلیل این امر واضح است: شاید کیبوردهای فیزیکی برای تایپ راحت تر باشند یا حداقل ما به آنها خو گرفته باشیم اما یک نمایشگر لمسی قطعا کارایی های بسیار بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. به عبارت دیگر جایگزینی این دو ماژول مفهوم لپ تاپ، نحوه استفاده و کارایی آن را از اساس دگرگون خواهد ساخت.

با معرفی هر فناوری جدیدی عده ای به مخالفت با آن می پردازند و حذف کیبورد هم از این قاعده مستثنی نیست اما در نهایت این گروه هم پی می برند که با پرداخت کمی هزینه بیشتر و کنار گذاشتن عادت های قدیمی به دنیایی جدید قدم خواهند گذاشت.

برخی شرکت های شناخته شده از کامپیوتکس امسال به عنوان فرصتی برای نمایش نمونه های اولیه از لپ تاپ با نمایشگر دوگانه استفاده کردند که پیش از این در دیجیاتو به معرفی آنها پرداختیم. اگر هنوز نسبت به مزایای فراوان این گجت ها تردید دارید ، ادامه مطلب را که در آن به مزایای اجمالی این مدل ها اشاره شده، از دست ندهید.

 

تایوانی ها با معرفی لپ تاپ مفهومی Project Precog که از دو نمایشگر 4K بهره می برد سر و صدای زیادی به پا کردند چرا که به قول برخی کارشناسان این میزان برای یک گجت کوچک فراتر از حد انتظار به نظر می رسد.

فوت کوزه گری ایسوس برای مدیریت این دو پنل مجزا، هوش مصنوعی (A.I) است. معرفی چنین دستگاهی گفته چند سال پیش «مارک اندرسن»، سرمایه گذار معروف سیلیکون ولی با این مضمون که «نرم افزار در حال بلعیدن دنیا است» را به یاد می آورد چرا که در این مدل کیبورد فیزیکی جای خود را به نمایشگری سازگار با هوش مصنوعی داده و دلیل آن تنها یک چیز است: کارایی به مراتب بیشتر.

به گفته ایسوس A.I بر اساس ژست حرکتی دست کاربر در هوا، جهت لپ تاپ و زاویه لولا محتوای روی نمایشگر را تغییر می دهد. برای مثال در حالت عادی تنها زمانی که دستان کاربر برای تایپ روی نمایشگر قرار گرفته کیبورد مجازی در ظاهر می شود، قابلیتی که کمپانی سازنده آن را «لمس هوشمند» نام گذاری کرده است.

به لطف قابلیت «ورودی انطباقی» در صورتی که استایلوس را به صفحه نمایش دوم نزدیک کنید به صورت خودکار آماده نگارش می شود. در کل این نمایشگر خود را با محتوا سازگار کرده و حین تماشای فیلم به فضایی برای نمایش زیرنویس یا اطلاعات مرتبط، هنگام گوش دادن به موسیقی به اکولایزر و در موارد مشابه به ابزارهای مرتبط دیگر تبدیل خواهد شد.

لنوو در سال ۲۰۱۶ یوگا بوک را به عنوان نوت بوکی معرفی کرد که از قید کیبوردهای سنتی خلاص شده و در عوض از کیبورد لمسی با حساسیت بالا بهره می برد. حالا نوبت به نسل دوم این گجت رسیده که از دو نمایشگر لمسی LCD و E-ink با یک کیبورد هوشمند قابل سفارشی سازی بهره می برد که نسبت به نسل قبل کیفیت بالاتری دارند.

نکته جالب اینجاست که کمپانی چینی لپ تاپ با نمایشگر دوگانه را مقدمه ای برای توسعه نمایشگرهای انعطاف پذیر در نسل های آتی می داند و برای روشن تر ساختن موضوع تصاویری از نسل سوم یوگا بوک را با صفحه نمایش یکپارچه به نمایش گذاشته که لایه داخلی دستگاه را کاملا دربرگرفته و بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد.

لپ تاپ اینتل با دو مدل فوق تفاوت عمده ای دارد و در نگاه اول بیشتر شبیه یک کتاب الکترونیکی به نظر می رسد. این گجت که «تایگر راپیدس» نام دارد به یک نمایشگر معمولی LCD و یک نمایشگر بسیار کم مصرف کاغذ الکترونیک (EPD) مجهز شده که در حالت افقی به یک کیبورد مجازی تغییر ماهیت می دهد.

لپ تاپ با نمایشگر دوگانه

Courier مایکروسافت

تایگر اینتل یادآور نمونه مفهومی Courier است که یک دهه قبل معرفی شد و بسیار جلوتر از زمان خود بود. اگرچه تایگر راپیدس تنها یک نمونه اولیه است اما اینتل مدعی شده یکی از شرکایش در حال کار روی پروژه ای مشابه است که تا پایان ۲۰۱۸ به بازار عرضه می شود.

اسطوره دل

یکی دیگر از دیوایس های با نمایشگر تاشو Januss دل است که به گفته برخی منابع از چیپست اسنپدراگون ۸۵۰ با معماری ARM و  مودم LTE بهره می برد.

بر اساس برخی شایعات این گجت بر مبنای سرفس فون مایکروسافت طراحی شده که نشان می دهد کمپانی ردموندی در کنار شرکت های دیگری نظیر HP، ایسوس، لنوو و غیره در حال متحول کردن تصور ما از محصولات دیجیتالی هستند.

تمرکز متخصصان زبده و چیره دست غول های فناوری دنیا روی لپ تاپ با نمایشگر دوگانه حاکی از مزیت هایی است که این گجت ها نسبت به مدلهای فعلی، تبلت ها و کامپیوترها دارند:

  • از تبلت ها بهترند چرا که در عین داشتن کارایی مشابه و سخت افزار قوی تر، فضای کار دو برابری دارند.
  • از لپ تاپ ها بهترند چون پنل دوم علاوه بر فضای نمایشی بیشتر نقش ورودی بسیار کارآمدتری را ایفا می کند.
  • دلیل برتری آنها بر دسکتاپ این است که در کنار وزن و حجم کمتر، با چرخاندن نمایشگر و استفاده از کیبورد و ماوس بی سیم فضای کاری گسترده تری را به ارمغان می آورند.

علاوه بر این کارایی آنها فراتر از این موارد است، برای مثال می توان به عنوان کتابخوان الکترونیک از آن بهره برد یا با چرخاندن لولا به حالت خیمه (tent) محتوا را همزمان برای دو نفر به نمایش درآورد.

جایگزینی کامل لپ تاپ های فعلی با نمونه های مدرن به زمان زیادی نیاز دارد و قیمت آنها نیز کم نخواهد بود، با این حال لپ تاپ با نمایشگر دوگانه جانی دوباره به بازار کامپیوتر خواهد بخشید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا