استفاده از سولفرافن برای جلوگیری از سرطان

در آزمایش های جدیدی که اخیرا بر روی موش ها و گروه کوچکی از انسان ها انجام شده مشخص شده که عصاره کلم بروکلی از موش ها در برابر سرطان دهان حفاظت می کند و نیز نتایج این آزمایشات حاکی از این بود که مقاومت بدن این انسان ها را در برابراین بیماری افزایش یافته است.

این نتایج امید بخش در آینده بر روی افرادی که خطر بازگشت سرطان سر و گردن در آن ها بیش تر است به صورت کلینیکی آزمایش خواهد شد.

دکتر جولی باومن ( Julie Bauman)، راهبر این تحقیق، در این باره گفت: «خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو درافرادی که از سرطان سر و گردن نجات یافته اند بسیار بالاست و متاسفانه این سرطان بسیار مهلک و کشنده است. بنابراین ما بر آن شدیم که با استفاده از مولکولی که در کلم بروکلی وجود دارد از دیواره دهان این افراد که محل شکل گیری این سرطان است، حفاظت کنیم.»

مطالعات گذشته ای که در مقیاسی بزرگ و  در کشور چین انجام شده بود نشان داد که سبزیجاتی مانند کلم بروکلی،کلم قرمز و شاهی که مقدار سولفورافن آنها بسیار زیاد است باعث کم شدن اثرات سرطان زای محیطی می شوند. 

دکتر باومن با همکاری دکتر دنیل ای جانسون (Daniel E. Johnson) به منظور آزمایش سولفورافن در آزمایشگاه، برای چندین ماه به موش های مبتلا به سرطان دهان سولفورافن دادند و دریافتند که این ماده به مقدار قابل توجهی شمار سلول های سرطانی را کاهش می دهد و از انتشار آنها جلوگیری می کند.

دکتر جانسون در این باره بیان کرد:  «مزایای آشکار این ماده در جلوگیری از سرطان دهان در موش ها، این امید را بوجود آورده است که این ماده می تواند از شکل گیری سرطان دهان در انسان هایی که در معرض آلاینده های سرطان زای محیطی هستند جلوگیری کند.»

برای آزمایش این یافته دکتر باومن به 10 داوطلب سالم آب میوه ای مرکب از عصاره بروکلی که سرشار از ماده سولفورافن بود خوراند . پس از مدتی مشاهده شد که در دیواره دهان این بیماران تغییراتی رخ داده که می تواند از ابتلا به سرطان دهان جلوگیری کند، این بدان معنا بود که این ماده دقیقا جذب بافتی شده است که در خطر ابتلا سرطان قرار دارد.

پس از روشن شدن نتایج آزمایش قبل، این بار آزمایشی بر روی 40 داوطلب که قبلا از سرطان گردن و سر نجات یافته اند انجام خواهد گرفت. به این صورت که شرکت کنندگان کپسول هایی مصرف خواهند کرد که متشکل از پودر دانه بروکلی است و بر اساس همین شرایط نیز با مصرف این ماده مشخص می شود که آیا مصرف این ماده باعث بوجود آمدن تغییرات لازم برای جلوگیری از برزو سرطان در این ناحیه از بدن آن‌ها خواهد شد یا خیر.

نتایج این آزمایش تحقیقات کلینیکی بزرگ تری را امکان پذیر خواهد کرد و به این ترتیب می توان گفت که این تحقیقات، مسیری ویژه را آغاز می کند که ممکن است به جلوگیری از سرطان دهان منتهی شود.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا