محورهای مدنظر مقام معظم رهبری در علم و فناوری پیگیری شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر منصور کبگانیان در پایان جلسه صدو ششم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش دستور جلسه امروز ابتدا به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار روز یکشنبه (20 خرداد) با دانشگاهیان پرداختیم و قرار شد کارگروه هایی در حوزه های مختلف از جمله آمایش آموزش عالی، ارتباطات صنعت با دانشگاه، افت علاقه برای ورود به رشته های ریاضی و دیگر موضوعات مدنظر ایشان تشکیل شود.
وی پیش دستور دوم را گزارش علمی مرکز همکاری های پیشرفت ریاست جمهوری اعلام کرد و افزود: این گزارش در ارتباط با سیاست های اشتغال دانش آموختگان چین بود. دولت چین برنامه هایی را برای اشتغال این دانش آموختگان اجرا کرده است که نرخ بیکاری را بین آنها به چهار درصد رسانده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستور جلسه اول، جلسه صدو ششم ستاد نقشه جامع علمی کشور را بررسی سند همکاری های علمی بین المللی اعلام کرد و اضافه کرد: این سند با مطالبه مقام معظم رهبری اواخر سال 95 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد.
وی توضیح داد:کشورهای اسلامی طی چند قرن علم و فناوری را به دنیا آموخته اند بدون ایجاد جو امنیتی و فشار اما اکنون به کشور ما به این علم و فناوری نیاز دارد با دانشمندان ما برخورد خوبی نمی شود، به همین دلیل مقام معظم رهبری ابلاغ کردند که سندی در این رابطه داشته باشیم.
کبگانیان یادآور شد: جلسات مفصل و مبسوطی با حضور وزیران علوم، خارجه، بهداشت، اطلاعات، معاونت علمی و مسوولان سپاه پاسداران گذاشته شد؛ دو جلسه با مقام های ارشد این نهادها و 12 جلسه با معاونان ذیربط تا اینکه به سند منسجمی رسیدیم و در 6 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهوری مطرح و نهایی شد.
به گفته دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور این سند که اواخر سال گذشته ابلاغ شده است، بسیاری از نگرانی های اساتید و محققان را در سفرهای خارجی و همکاری های بین المللی کاهش می دهد همچنین کمیسیونی با حضور معاونان ذیربط همه دستگاه ها در ستاد نقشه جامع علمی کشور برای پیگیری اجرای این سند تشکیل خواهد شد.
کبگانیان آخرین دستور جلسه امروز را بررسی آئین نامه بند «ت» تبصره 9 قانون بودجه سال 97 اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در این تبصره مجلس شورای اسلامی بودجه پژوهشی خاص با رقم نسبتا خوبی را پیشنهاد کرده است که قرار بود آئین نامه ای برای این بند تهیه شود.
کبگانیان بیان داشت: معاونان وزیر علوم یعنی معاون آموزشی و معاون پژوهشی و فناوری وزیر، پیشنهادات خود را در مورد آئین نامه تهیه شده ارائه دادند و اصلاحات جزئی در آن انجام شد.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: اگر آئین نامه در هیات دولت تصویب شود حدود 400 تا 500 میلیارد تومان بودجه به پژوهش های مختلف دانشگاهی و پایان نامه های فوق لیسانس و رساله های دکترای تخصیص می یابد که بخشی از تنگناهای پژوهشی دانشگاه ها را حل خواهد کرد.
 نقشه جامع علمی کشور از دی ماه 1389 (زمان تصویب در شورای عالی نقلاب فرهنگی) و خرداد 1390 زمان انتشار رسمی به عنوان مهمترین سند مرتبط با حوزه علم و فناوری در چشم انداز 1404 در راستای طراحی راهبردهای مشخص برای اهداف علمی و فناوری، اقتصاد و صنعت در افق چشم انداز 20 ساله کشور ابلاغ شد؛ تدوین این سند به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشگاهیان در سال های 84 و 85 آغاز شده بود.
ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مسئولیت اصلی پیگیری اجرای این نقشه، نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری و وضعیت کلی آموزش عالی و عمومی را برعهده دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا