گیاهان جایگزین منعقدکننده‌های شیمیایی می‌شوند

هانیه میربلوکی در گفتگو با سیناپرس افزود:  همانطور که از یکسری مواد شیمیایی منعقدکننده برای حذف بار آلی فاضلاب استفاده می شد، ما برای جایگزین این مواد شیمیایی، یکسری گیاه را عصاره گیری کردیم و با ساخت منعقدکننده های گیاهی به جای این مواد شیمیایی از آنها استفاده کردیم.

وی عنوان کرد: در مراحل عصاره گیری گیاهان از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشد و تنها با آب، فرآیند عصاره گیری انجام شد. حتی از نمک هم استفاده نشد تا فاضلاب تسویه شده بدون خروجی مواد شیمایی باشد. یعنی این منعقدکننده گیاهی می تواند با پایین آوردن میزان COD فاضلاب خروجی، وارد محیط پذیرنده شود.

میربلوکی با بیان اینکه یکسری خصوصیات این منعقدکننده که مورد نظر ما بود می توانست بار آلی فاضلاب را مثل منعقدکننده های شیمیایی پایین بیاورد، خاطرنشان کرد: 10 گیاه را در پایلوت آزمایشگاهی انتخاب کردیم. در نتیجه گیاهانی را که این خصوصیت را داشتند، جدا کردیم و جمع آوری و عصاره گیری کردیم و عصاره ها را با دوزهای تعیین شده به فاضلاب تزریق کردیم. در این بین، حدود پنج گیاه جواب دادند و کاملا قابلیت این را دارند که جایگزین منعقدکننده های شیمیایی شوند؛ طوری که بار آلی فاضلاب و COD و کدورت را تا 90 درصد پایین آورد.

کارشناس پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه هیچ نوع ماده شیمیایی در این طرح پژوهشی استفاده نشده است، تاکید کرد: یک فاضلابی که از یک کارخانه نساجی بیرون می آید، حاوی رنگ بالاست. معمولا از منعقد کننده شیمیایی استفاده می کنند تا کدورت و بارآلی آن فاضلاب، پایین بیاید. در این نوع فاضلاب که در آن آب زیاد استفاده می شود و پساب خروجی بالایی دارد، در نهایت وقتی از تصفیه خانه خارج می شود یا باید بازیافت شود که ما در ایران،  بازیافت چندانی نداریم، یا باید این پساب بعد از تصفیه خانه، وارد یک محیط پذیرنده شود. محیط پذیرنده نیز می تواند یک رودخانه باشد که در این صورت آن فاضلاب باید به استاندارد خروجی آن محیط پذیرنده که می تواند آب یک رودخانه یا آب زمین کشاورزی باشد، برسد.

وی یادآور شد: منعقدکننده های گیاهی هم همین کار را انجام می دهند. به این صورت که بعد از طی کردن مراحل فرآیند کارخانه، بار آلی آن فاضلاب را در تصفیه خانه کاهش می دهند. آن فاضلاب خروجی باید به استاندارد محیط زیست برسد تا قابلیت ورود به مثلا رودخانه را داشته باشد. در این صورت به محیط زیست و آبزیانی که در آن محیط زندگی می کنند آسیب نمی رسد. استانداردهای این حوزه هم که توسط سازمان محیط زیست، تعیین و اعلام می شود.

میربلوکی با تاکید بر اینکه وقتی از منعقدکننده های گیاهی استفاده کردیم، حدود 30 تا 50 درصد COD فاضلاب که همان بار آلی فاضلاب است، کاهش پیدا کرد، توضیح داد: این طرح در پایلوت آزمایشگاهی انجام شده و البته برآورد اقتصادی هم صورت گرفته، اما هنوز به کارخانه ها عرضه نشده است، ولی در آینده این اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: استفاده از منعقدکننده های شیمیایی مضراتی مثل بروز آلزایمر در انسان و از بین رفتن آبزیان را به همراه دارد. آلومینیومی که به واسطه منعقدکننده های شیمیایی وارد محیط پذیرنده می شوند، اگر از دوز خاصی بالاتر برود که قطعا می رود، این مضرات را به همراه خواهد آورد؛ این در حالی است که منعقدکننده گیاهی هیچ یک از این مضرات را ندارد، در عین حال که دوباره به محیط هم برمی گردد.

گفتگو: امین جلالوند