دو سامانه سیاره‌ای جدید مشابه سامانه خورشیدی کشف شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، این مطالعه توسط محققان "دانشگاه اُبیه‌دو" (University of Oviedo)  و موسسه "Instituto de Astrofísica de Canarias  "  انجام شد.داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر، گرفت‌هایی (خسوف و کسوف) را که ستاره‌های سامانه سیاره‌ای تازه کشف‌شده تولید می‌کنند، شناسایی کرد.

"خاویر دکاس" (Javier de Cos) و "رافائل ربولو" (Rafael Rebolo) استادان دانشگاه ابیه‌دو گفتند: تا کنون، مأموریت کپلر موفق‌ترین وسیله در شناسایی سیارات فراخورشیدی با "روش گذر" (transit method) بوده است. از آغاز سال 2014، کپلر در حال نظارت بر زمینه‌های مختلف در نزدیکی مسیر "دائرةالبروج" (ecliptic)  به مدت حدود 80 روز بوده است.

اولین سامانه فراخورشیدی در ستاره " K2-239 " شناسایی شده است. این سامانه در صورت فلکی "سدس" (Sextant)، حدود 50 پارسک یا 160 سال نوری دور از خورشید قرار دارد. این سامانه به عنوان یک نوع ستاره کوتوله سرخ M3V دارای حداقل سه "سیاره سنگی" (rocky planets) است که این سیارات هم اندازه زمین هستند. آنها به ترتیب هر 5.2 ، 7.8 و 10.1 روز به دور ستاره خود می‌چرخند.

آن سامانه دیگر در ستاره کوتوله سرخ  "K2-240 "واقع شده و دارای سیاره‌هایی است که دو برابر اندازه زمین هستند." K2-239 "و "K2-240 " دارای درجه حرارت 3450 و 3800 کلوین هستند که این حرارت تقریبا نیمی از دمای خورشید است. دانشمندان تخمین زده‌اند که درجه حرارت تمام سیارات کشف‌شده، به علت تابش شدید ستاره‌های‌شان ده‌ها درجه بیشتر از زمین است.

مطالعات آینده، با استفاده از تلسکوپ فضایی "جیمز وب" انجام خواهد شد که این تلسکوپ ترکیبات جوی سیاره‌های کشف‌شده را کشف خواهد کرد. این مطالعه در مجله "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" منتشر شد.