نمی توان جدایی بین وزارتخانه های بهداشت و علوم را حل کرد

دکتر رضا ملک زاده در مراسم امضای تفاهم نامه راه اندازی مرکز توسعه فناوری سلامت صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: حوزه پزشکی در بخش های مختلف نیاز دارد که از توان و ظرفیت های دانشکده های علوم، فنی و مهندسی کمک بگیرد.

وی گفت: یکی از اتفاقات خوب در سال های اخیر، راه اندازی رشته مهندسی بیولوژی بوده که قطعا در تحولات پزشکی، پیشگام خواهد بود.

ملک زاده تاکید کرد: روش های درمانی ژنتیک بسیار موفقیت آمیز بوده و بیماری هایی مانند هموفیلی، تالاسمی و معلولیت ها را می توان درمان کرد. حداقل ۱۰۰ نوع معلولیت ناشی از ژنتیک وجود دارد که مطالعات جدید نشان داده معلولیت ها قابل درمان هستند و به راحتی می توان حدود ۳۰۰ میلیون معلول در جهان را درمان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت پزشکی در ۲۰ سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود، افزود: بخشی از پیشرفت های کنونی و آینده قطعا حاصل همکاری های مشترک بین رشته ای است.

ملک زاده تاکید کرد: در تهران به فکر ایجاد مرکز ژن درمانی هستیم، چراکه ممکن است در چند سال آینده بیماران هموفیلی برای درمان مجبور به اعزام به خارج از کشور شوند، اما با تربیت نیروی انسانی در رشته های جدید، می توانیم آماده تحولات آینده سلامت شویم.

وی یادآور شد: در اکثر دانشگاه های بزرگ دنیا در اروپا و آمریکا، پیشرفت ها در کانونی شکل گرفته که همکاری نزدیکی بین دانشمندان پزشکی، علوم، فنی و مهندسی وجود داشته است. اگرچه در حال حاضر نمی توان جدایی بین وزارتخانه های بهداشت و علوم را حل کرد، اما می توان مراکز تحقیقاتی مشترک و شرکت های دانش بنیان را ایجاد کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نیاز است که شرکت های دانش بنیان بسیاری در حوزه های تولید دارو و تجهیزات پزشکی راه اندازی شوند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش هزینه های کشور، به تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه بهتر خدمات سلامت کمک کنند.

ملک زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه پزشکی کمبودهایی داریم. برای مثال فردی که با خونریزی گوارشی به یک مرکز درمانی مراجعه می کند، باید ابزاری را برای متوقف کردن خونریزی تهیه کند، اما این ابزار تولید داخل نبوده و قیمت آن فوق العاده گران است.

وی گفت: بنابراین با توجه به مشکلات آینده کشور نیاز است که این ابزارها در داخل کشور و با همکاری دانشمندان علوم پزشکی، علوم، فنی و مهندسی در شرکت های دانش بنیان ساخته شوند تا علاوه بر تامین نیازهای کشور، به بازارهای بزرگی که در اختیار شرکت های خارجی است، راه پیدا کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا