ایرانیان سرآمد دانش تصفیه و بازچرخانی آب در دنیا

براساس آمارهای وزارت نیرو ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند در فلات مرکزی با جمعیتی معادل ۱۶.۶ میلیون نفر است.

 از سوی دیگر میزان بارندگی‌ها در فلات مرکزی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ به گونه‌ای که در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان نیز با جمعیت هفت میلیون نفر ۱۱۸ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند. همچنین آمارها نشان می‌دهد که بدترین وضعیت در حوضه فلات مرکزی است و بعد از آن حوضه خلیج فارس و دریای عمان با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کند. هم اکنون براساس آمار رسمی مسوولان ارشد وزارت نیرو، ۱۲ کلانشهر کشور شامل اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد با بحران کمبود آب رو به رو هستند و در شرایط «تنش آب» به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

علاوه بر این کاهش بارندگی‌ها موجب شده تا شاهد ۱۵۱ میلیارد مترمکعب کاهش روان‌آب در کشور باشیم که طی ۵۰ سال گذشته این ارقام بی‌سابقه بوده است و براساس مطالعات پایه‌ای شرکت آب و فاضلاب باید گفت که در سال جاری بدترین سال را در حوزه منابع آبی تجربه می‌کنیم؛ تا جایی که به گفته شاهین پاکروح معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب، بدترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر سال آبی ۱۳۸۶-۱۳۸۷ بود که میزان بارندگی‌ها ۱۴۶ میلی‌متر ثبت شده، این در شرایطی است که امسال میزان بارندگی‌ها تنها ۱۲۰ میلی‌متر است.

نتانیاهو هم برای حل مشکل کم آبی ایران دست به کار می شود!

رژیم صهیونیستی با مطالعه دقیق چالش آب و نارضایتی‌های احتمالی ناشی از آن، سعی دارد که دولت ایران را در حل این مساله ناتوان جلوه کند و با ادعایی عجیب، خود را ناجی این بحران و در کنار مردم ایران نشان دهد.

نتانیاهو با انتشار پیامی مدعی شده است که رژیم صهیونیستی از فناوری خوبی در این زمینه برخوردار است و می تواند حدود ۹۰ درصد از آب فاضلاب خود را بازیافت کند.

وی عنوان کرد که وب ‌سایتی برای کاربران ایرانی راه‌اندازی می ‌کند که در آن روش‌‌های بازیافت آب و استفاده مجدد از آن، شرح داده می ‌شود.

نتانیاهو در حالی این پیام ویدیویی را منتشر کرده است که روز یکشنبه به کابینه خود گفت اسرائیل با مشکلاتی در زمینه کمبود آب مواجه است.

وی اظهار داشت که کابینه طرحی فوری را برای حل مشکل کمبود آب تصویب خواهد کرد.

حسن هانی زاده، کارشناس مسایل غرب آسیا درباره اظهارهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص کمک آبی این رژیم به ایران گفت: نتانیاهو اخیرا در یک نمایش مضحک که مورد تمسخر رسانه های داخلی این رژیم هم قرار گرفت، ادعا کرد که می تواند در زمینه مشکل کم آبی به ملت ایران کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر، رژیم صهیونیستی با مشکل آب مواجه است. این رژیم آب سوریه را که از جولان سرازیر می شود، به اراضی اشغالی منتقل کرده و از دریاچه طبریا که متعلق به سوریه است، استفاده می کند که این اقدام، سرقت آب منطقه است.

ایرانی‌ها خود صاحب دانش تصفیه و بازچرخانی آب هستند

هدایت فهمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه کارشناسان ایرانی در بخش آب از نظر علمی، فنی و تکنولوژی جزو برترین‌های منطقه و حتی دنیا هستند، تاکید کرد: توسط کارشناسان ایرانی اقدام‌های برجسته ای در سراسر دنیا صورت گرفته، لذا می‌توان صراحتا اعلام کرد که هیچ مشکلی از نظر فنی در بخش آب کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: متخصصان ایرانی در حوزه‌های تصفیه و بازچرخانی آب از دانش کافی برخوردارند اما باید این مساله را نیز پذیرفت که ایران با چالش بزرگی به نام آب روبرو است و هشت عامل اصلی در تداوم این بحران مداخله دارد که حل آن نیز نیازمند هماهنگی میان دستگاه های ذی ربط به این حوزه است.

فهمی با بیان اینکه متاسفانه در ایران هماهنگی میان دستگاه ها وجود ندارد، عنوان کرد: برای حل این مسال در اسفند ماه سال گذشته دولت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را ایجاد کرد که یکی از اهداف آن انسجام میان دستگاه های مرتبط با بخش آب است.

وی با ابراز امیدواری برای حل این مشکل، گفت: این مساله بدین معنا نیست که ایران مشکل فنی مهندسی و علمی برای حل چالش های آب کشور داشته باشد بلکه اتفاقا کارشناسان و متخصصان این حوزه بسیار خبره و کارکشته هستند.

فناوری فضایی کشور در خدمت حل مشکل‌های آب

فناوری فضایی از فناوری‌هایی است که می تواند در زمینه حل مشکل‌های آبی کشور کار ساز باشد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هجدهمین جلسه کمیسیون راهبردی شورای عالی با اشاره به اینکه امروز در دنیا فناوری فضایی بسیار کاربردی بوده و در حل بسیاری از مشکل های کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: امروز کشور با مشکل هایی در زمینه آب، تغییر کاربری اراضی و … روبروست که برنامه توسعه فضایی کشور باید در خدمت حل این مشکلات قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نقشه راه فضایی کشور در افق 1404 باید دارای برنامه اجرایی، عملیاتی و دقیق باشد، گفت: تعیین شفاف برنامه اجرایی کار، امکان نظارت بر آن و گزارش وضعیت پیشرفت پروژه ها توسط دبیرخانه شورای عالی فضایی را میسر می سازد.

وی خاطر نشان کرد: سند تهیه شده باید متناسب با واقعیات و شرایط حاکم بر کشور و بخش فضایی تنظیم شده و اقدامات گسترده‌ای برای کاربردی‌سازی این فناوری در نظر گرفته شود.

فرهنگ درست مصرف کردن آب را نهادینه کنیم

خروج از بحران آب تنها با اتکا به توان علمی متخصصان کشور میسر نیست. فرهنگ سازی مصرف بهینه آب نیز باید در بین عموم مردم نهادینه شود.

هم اکنون فرهنگ نادرست استفاده از آب در تمامی بخش ها، از مصارف خانگی تا کشاورزی و صنعت کشور دیده می شود. باز گذاشتن شیر آب در زمان مسواک زدن و حمام کردن، پر کردن استخرهای خانگی با آب آشامیدنی، کشت محصولات آب بری مانند برنج در برخی نقاط کشور با وجود محدود شدن کشت آن به دو استان گیلان و مازندران، کشت هندوانه (برای تولید هر کیلو هندوانه به طور میانگین ۳۰۰ لیتر آب استفاده می شود) در مناطق خشک کشور، راه اندازی برخی تولیدهای صنعتی نظیر فولاد در مناطقی که آب کافی و متناسب با فعالیت این صنایع در اختیار ندارند مانند فولاد مبارکه اصفهان (مصرف سالانه آب این واحد صنعتی بزرگ بالغ بر ۶۰ میلیون متر مکعب و معادل یک سد است) و …. از جمله این موارد است.

مهرداد خرسندی، یک کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه البته مردم ایران هنوز در بحث آب، بد مصرف هستند، گفت: بخشی از این موضوع به مباحث فرهنگی و سبک زندگی مردم برمی گردد و در این راستا باید بر تغییر سبک زندگی مردم کار کنیم و هم چنین موضوع سازگاری با کم آبی باید به درستی در کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه مردم به راهکارهای سازگاری با کم آبی آشنا هستند، تاکید کرد: شاید ضعف ما به خصوص در صد سال اخیر دهه اخیر این بود که نوع زندگی مردم به سمت مصرف بیشتر حرکت کرد و از اندیشه های قناعت فاصله گرفته ایم.

چند راهکار مفید برای مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف آب

آموزش و اصلاح الگوی مصرف: باید بپذیریم که بسیاری از مناطق دنیا با بحران کم آبی مواجه هستند و جنگ های آینده، جنگ بر سر منابع آب است. بهترین راه برای مقابله با بحران کم آبی، اصلاح الگوی مصرف در همه بخش ها شامل مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی است.

ابداع فناوری‌های نوین مصرف بهینه آب: جبران کمبود منابع آب شرب، به ویژه در مناطقی که امکان پیش بینی دقیق میزان بارش در آنها وجود ندارد، نیازمند توسعه فناوری های حفاظت از منابع آبی موجود و مصرف بهینه آب است. 

تصفیه و بازیافت فاضلاب: برخی کشورها مانند سنگاپور برای قطع وارادات آب و خودکفایی در این زمینه، به دنبال توسعه فناوری های نوین برای تصفیه و بازیافت فاضلاب برای مصارف مختلف از جمله برای تأمین آب آشامیدنی هستند.

ارتقاء شیوه‌های کشاورزی: حدود 70 درصد آب شیرین در جهان برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. بهبود روش های آبیاری و توسعه فناوری های نوین در این بخش، باعث کاهش چشمگیر مصرف آب می شود. نمونه های این تلاش ها را می توان در حوضه آبی Murray-Darling استرالیا، دریای آرال در آسیای مرکزی و جنوب غربی آمریکا مشاهده کرد.

تعیین دقیق قیمت آب بها: کاهش آب بها برای مشترکانی است که الگوی مصرف بهینه آب را رعایت می کنند، و افزایش آب بها و اعمال جریمه برای مشترکان پرمصرف، یکی از روش های موثر محسوب می شود. به این منظور، سیستم ها و کنتورهای آب باید تعویض شوند تا بتواننداطلاعات دقیق میزان مصرف مشترکان را ثبت کنند.

توسعه سیستم‌های جمع آوری آب باران: در مناطقی که با مشکل کم آبی ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه هستند، توسعه سیستم های جمع آوری آب باران می تواند منبع نسبتا مناسبی برای کمک تأمین آب شرب آنها باشد.

وضع مقررات و سیاست‌های جدید: مشکل کمبود آب، درحال تبدیل شدن به چالش جدی در جهان است. کشورها و دولت ها وظیفه دارند با اعمال سیاست ها و وضع مقررات جدید، به کاهش آلودگی آب دریاها و اقیانوس ها کمک کنند. به عنوان نمونه می توان به تصویب قانون ممنوع کردن دفن زباله در دریاچه بایکال (روسیه) از سوی ولادیمیر پوتین اشاره کرد.

توسعه چارچوب های همکاری بین المللی: تصویب توافقنامه های همکاری منطقه ای و بین المللی در مورد آ بهای مرزی و مشترک، تبادل نظر و مشارکت در طرح های تحقیقاتی و پژوهشی مشترک در سطح منطقه ای و  بین المللی، استفاده از تجارب سایر کشورها در زمینه مدیریت صحیح منابع آبی، یکی دیگر از راهکارهای موجود در این زمینه است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا