رهبر معظم انقلاب به تنهایی از رشد علمی و بودجه های پژوهشی دفاع کرد

به گزارش سیناپرس، دکتر شاهین آخوندزاده در گفتگو با مهر، درباره دیدار اساتید، اعضای هیئت‌های علمی و پژوهشگران دانشگاهها با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: من در این دیدار از مقام معظم رهبری به طور اخص و بدون هیچ تعارفی تشکر کردم که تقریبا در این ۳۰ سال گذشته ایشان تنها فردی بوده اند که از رشد علمی و بودجه های پژوهشی حمایت کرده اند.

وی افزود: ما پیشرفت های خوبی در حوزه های درمان و آموزش پزشکی داشتیم ولی متاسفانه در کشور ما آنقدر دعوای جناحی وجود دارد که شیرینی این موفقیت ها را نمی گذاریم ملت مان بچشد.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به عنوان مثال قبل از انقلاب ۴۰ سال پیش از تهران که می گذشتیم پزشک ایرانی نمی دیدیم اما الان در شهر زابل ده ها متخصص و فوق تخصصی دانشکده پزشکی و داروسازی وجود دارد.

وی با اشاره به رشد علمی کشور و توضیحاتی در این زمینه گفت: در سال ۲۰۱۲ میزان ۱.۴ درصد مقالات علمی دنیا را منتشر می کردیم که این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۲.۴ درصد رسیده است. در سال ۲۰۱۲ ایران ۰.۸ درصد از مقالات علمی یک درصد برتر را منتشر می کرد و اکنون این میزان به ۱.۸ درصد رسیده است. برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در اسکوپوس و ۲۰۱۷ در ISI کشور اول منطقه شده ایم.

آخوندزاده افزود: ما در کشور فقط مقاله چاپ نکردیم بلکه مقالات خوب چاپ کرده ایم. در استنادات هم در سال ۲۰۱۷ کشور اول منطقه شدیم. با همه این اوصاف ممکن است ایراد بگیرند که دانشگاه فقط مقاله چاپ کرده اند. در حوزه وزارت بهداشت از ۷ هزار و ۹۷۳ مقاله علوم پزشکی در تهیه پروتکل های درمانی، معیارهای تشخیصی بیماری ها و کتب مرجع بین المللی استفاده کرده اند که این همان مرجعیت علمی است.

وی یادآور شد: همه این دستاوردها با نیم درصد از بودجه تولید ناخالص داخلی محقق شده است. در حالی که قرار بود سه درصد بودجه تولید ناخالص داخلی به پژوهش داده شود. ما در حوزه پژوهش ۸ سال زودتر به اهداف سال ۱۴۰۴ رسیده ایم ولی هیچ وقت پول اش را نگرفتیم. مثالی را در این دیدار گفتم. چه موقعی که نفت ۱۴۰ دلاری فروختیم و ماشین لوکس و زین اسب وارد کردیم، به پژوهش پول ندادیم و چه موقعی که نفت ۱۵ دلاری فروختیم بازهم گفته شد که پول نداریم به پژوهش بدهیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در این دیدار مشکلات پژوهش را برشمرده است، گفت: اگر این مشکلات حل شود می تواند رشد علمی را شتاب ببخشد. به طور اخص بودجه تحقیقاتی و تجهیزات آزمایشگاهی بخشی از این مشکلات هستند. یک دهه است که تجهیزات آزمایشگاهی نوسازی نشده و این تجیهزات کهنه هستند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت معیشتی استادیاران جوان و حضور اساتید در مجامع بین المللی گفت: وضعیت این گروه از محققان بسیار نامناسب است. همچنین حضور اساتید ایرانی در مجامع بین المللی الزامی است. غرب می خواهد ما را ایزوله کند و ما نیز خودمان تنگ نظری می کنیم. واقعیت این است که حضور بین المللی ما کمرنگ شده است در حالی که استادان ما هر کدام سربازان نظام اسلامی هستند و می توانند از نظام دفاع کنند و باید حضور پررنگی داشته باشند.

آخوندزاده با اشاره به اینکه متاسفانه بعد از هر تغییر دولت روسای دانشگاه ها تغییر می کنند، گفت: این یک بیماری است. بعد از هر دولت تمام روسای دانشگاه ها تغییر می کنند. این یک فاجعه است و باید یک بار اصلاح شود. ما باید برای روسای دانشگاه ها یک معیار داشته باشیم و بدانیم آنها یک مدیر علمی هستند و مدیر سیاسی نیستند که با هر تغییر دولت آنها هم تغییر پیدا کنند.

وی افزود: یک نگاهی حاکم شده است برای محققان که ما فارغ التحصیلان خودمان را ول کرده ایم و چسبیدیم به اینکه دو نفر را از خارج پیدا کنیم و به ایران بیاوریم. نمی گویم این نباشد بلکه منظور این است که این یک موضوع فرعی است نه اصلی. این نگاه باید تغییر کند . بلکه باید دانشجوی خوب خودمان را که تربیت کرده ایم در ایران نگاه داریم. باید به منابع انسانی داخل توجه کنیم.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در این دیدار در پاسخ به این حرف مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا که ملت را خطاب قرار داده که بپرسید نظام تان در این ۴۰ سال برای شما چکار کرده است، به عنوان مشتی از خروار دو مثال کوتاه زدم. اول انقلاب استان ایلام دو تا متخصص داشت که یکی از آنها هندی بود. اکنون ۲۲۰ متخصص و فوق تخصص دارد. اول انقلاب رتبه علمی ایران ۴۰ و بعد از جنگ تحمیلی ۶۵ و اکنون در رتبه ۱۶ دنیا قرار داریم.

آخوندزاده درباره تاکید مقام معظم رهبری درباره لزوم درگیر شدن دانشگاه ها با مسائل کشور گفت: این اتفاق در وزارت بهداشت یک مقدار فرق می کند و ما در میان جامعه هستیم. در رشته های غیر علوم پزشکی فرد یک جا درس می خواند و یک جای دیگر کار می کند اما در علوم پزشکی عرصه و فیلد کار و آموزش یکی است. ما برای رفع مشکلاتی که در جامعه داریم در وزارت بهداشت کار می کنیم.

وی افزود: مدل وزارت بهداشت با سایر بخش های علوم و صنعت متفاوت است. صنعت علوم پزشکی بیمارستان و شرکت دارویی است و در هر دوی اینها وزارت بهداشت حضور دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: اتفاقا حضرت آقا فرمایش کردند که آمایش آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها صورت گیرد. این اتفاق در وزارت بهداشت رخ داده است و ایشان نیز تصریح کردند که در وزارت بهداشت این وضعیت بهتر است.

وی گفت: خوشبختانه در حوزه آمایش دانشگاهی وزارت بهداشت وضعیت بسیار بهتری دارد. در دوره قبل هم که در سال های ۹۰ و ۹۱ تحریم ها بود ما در دارو فلج نشدیم. یک کم هم مدیریت درست تری بود وضع بهتری هم می داشتیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا