تاسیس کتابخانه تخصصی حوزه حقوق شهروندی ضروری است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست هم‌اندیشی نویسندگان حوزه حقوق شهروندی با تاکید بر احیای حقوق شهروندی با توجه به مطرح شدن آن در آیات و روایات گفت: بحث حقوق شهروندی در میان متون مختلف دینی ما وجود دارد و تنها باید به محتوای آن دقت کرد. از سوی دیگر ایران از آنجا که مهد تمدنی تاریخی بوده، بلوغ دانش و تمدن و مدنیت در آن آثار برکاتی داشته که حقوق شهروندی یکی از آن‌ها است.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی باید در میان اقشار مختلف جامعه تبیین شود افزود: از همین رو دولت تدبیر و امید احیای منشور حقوق شهروندی را در دستور کار خود قرار داده و مردم ایران حق‌شان است که با کمک اندیشمندان و متفکران از حداکثر حقوق بهره‌مند شوند.

وی در ادامه گفت: قابل تأمل است که بخش اعظمی از روشنفکران و متفکران حوزه حقوق شهروندی جزو خانواده آموزش عالی هستند و از همین جهت اجرایی کردن پیشنهادات در این حوزه کار سختی نیست.
دکتر غلامی افزود: در دانشگاه‌ها شبکه‌ای مشخص شده که در آنجا گروه‌هایی ویژه حقوق شهروندی تشکیل شود تا از این طریق این حقوق در جامعه دانشگاهی نهادینه شود. البته جامعه دانشگاهی باید تاثیر تربیتی این موضوع روی دانشجویان و بحث تحقیق، تالیف و انتشار کتب و مقالات این حوزه را مورد توجه قرار دهد تا از این طریق مردم از مزایای اطلاع‌رسانی حقوق شهروندی بهره‌مند شوند.

وزیر علوم آغاز جشنواره پایان‌نامه‌های دانشجویی حقوق شهروندی را امکان‌پذیر خواند و گفت: با توجه به آثار اندک در این حوزه می‌توان این جشنواره را با همین بضاعت آغاز کنیم و انتظار داشته باشیم که در آینده برگزاری این جشنواره زمینه‌ساز تولیدات دیگر شود. از سوی دیگر اعطای مجوز فصلنامه‌های تخصصی این حوزه نیز می‌تواند پس از چاپ سه نسخه آن چنانچه استانداردهای لازم را رعایت کرده باشد محقق شود.

وی همچنین اجرای مجموعه این پیشنهادها را منجر به تقویت عملکرد دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی دانست و گفت: وزارت علوم می‌تواند کتابخانه‌ای مجازی نیز برای این حوزه تعریف کند که بدون نیاز به فضاهای فیزیکی با امکان اتصال به یک سرور مطمئن زمینه دسترسی آحاد ملت و دانشجویان و استادان را به کتاب‌های این حوزه فراهم کند و برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها و قرارگیری نتایج آن در دسترس مردم می‌تواند از دیگر اقداماتی باشد که در این حوزه صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست دکتر فریدون جعفری، دستیار وزیر علوم در امور شهروندی نیز در بخش دیگری از این نشست روند تصویب واحدهای درسی برای سرفصل‌ها و کتب مرتبط به این حوزه را تشریح کرد و گفت: اکنون درس حقوق بشر در دوره‌های کارشناسی ارشد تدریس می‌شود و با توجه به موج مثبتی که درباره حقوق شهروندی در کشور وجود دارد امکان بازتعریف سرفصل‌ها و به روز رسانی آن‌ها با استفاده از نظرات محققان وجود دارد.

وی همچنین تعیین رابط حقوق شهروندی در تمام دانشگاه‌های کشور را مهم ترین اقدام عملیاتی دانست و افزود: در دانشگاه‌های درجه یک این رابطان از میان معاونان دانشگاه انتخاب شده است.

مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم برگزاری دوره آموزشی حقوق شهروندی برای کارکنان ستاد وزارت علوم را دیگر اقدام کاربردی این وزارت اعلام کرد و گفت: برگزاری ملاقات‌های مردمی با مدیران و اختصاص یک روز در هفته برای این موضوع از دیگر اقدامات وزارت علوم به منظور ارتباط دوسویه با جامعه مخاطب خود و شنیدن سخنان جامعه دانشگاهی است. وی همچنین گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق حقوق شهروندی از زمان تصدی پست دستیاری در وزارت علوم ارائه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا