الگوی دیپلماسی فوتبال در ایران بررسی شد

 داود نوری دانشجوی دکتری رشته جامعه‌شناسی ورزش واحد علوم و تحقیقات، الگوی دیپلماسی فوتبال را در رساله خود به راهنمایی دکتر بهرام قدیمی رئیس فدراسیون ورزش‌های بین‌دانشگاهی جهان ارائه کرد.

 

نوری درباره ضرورت و اهمیت موضوع این رساله، گفت: امروزه ورزش به عنوان یک فعالیت اجتماعی ارتباط زیادی با فرهنگ و توسعه جوامع پیدا کرده است به طوری که جایگاه ورزش در توسعه و پیشرفت جوامع در سطوح ملی و بین‌المللی قابل مشاهد است. با توجه به این‌که رشته جامعه‌شناسی ورزش برای نخستین بار است که در مقطع دکتری در کشورمان و حتی در دنیا ایجاد شده است، موضوعات مختلفی را می‌توان در این حوزه مورد تحقیق و پژوهش قرار داد.

وی افزود: دیپلماسی عمومی یکی از موضوعاتی است که در سطح بین‌الملل می‌تواند با مبادله اندیشه‌ها، اطلاعات، ارزش‌ها، سنت‌ها، اعتقادات و دیگر جنبه‌های فرهنگی با هدف تقویت درک متقابل و تفاهم میان ملت‌ها و کشورها از طریق تبیین و ترویج فرهنگ و تمدن بومی و شناخت و درک واقعی فرهنگ‌های سایر کشورها با کانال‌های ارتباطی همچون ورزش منجر به تأمین و توسعه منافع ملی شود.

نوری ادامه داد: دیپلماسی فوتبال به عنوان ابزاری کارآمد و قابل انعطاف در سیاست خارجی کشورها می‌تواند زمینه‌ساز روابط دولت‌ها و نیز افزایش تفاهم میان ملت‌ها و ایجاد صلح و ثبات بین‌المللی شود. به این جهت، امروزه ورزش بخش مهمی از فرهنگ ملل در جهان معاصر به شمار می‌رود. تعدد برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مباحث روزنامه‌ها همه نشان از جایگاه ورزش در عرصه ملی و بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه موفقیت تیم‌های ورزشی به‌ویژه فوتبال میلیون‌ها نفر را شاد می‌کند، تصریح کرد: برای این شادی و نشاط ملّی به وجود آمده از طریق فوتبال در جامعه نمی‌توان جایگزینی پیدا کرد. از این رو است که دولت‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام می‌دهند تا مردم خود را خوشحال کنند.

وی با بیان اینکه در این پژوهش بر اساس روش کیفی داده‌بنیاد (گراندد تئوری)، به ارائه الگوی دیپلماسی فوتبال پرداخته شده است، گفت: جامعه آماری در تحقیق پیش رو متشکل از افراد مطلع و آشنا با ادبیات دیپلماسی و ورزش نظیر استادان دانشگاه‌ها، مدیران، صاحب نظران و کارشناسان بوده است.

نوری تصریح کرد: از آنجا که دیپلماسی فوتبال برای نخستین بار در ایران مورد بررسی قرار گرفته است، نتایج این تحقیق می‌تواند به عنوان یک الگوی نظری، راهنمایی برای محققانی باشد که در آینده به دنبال بسط و توسعه آن هستند. به عبارت دیگر این تحقیق یک الگو و مدلی از شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای و مداخله‌گر، راهبردها و پیامدهای دخیل در دیپلماسی فوتبال را ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس این تحقیق می‌توان در بحث دیپلماسی فوتبال به عوامل و فعالیت‌های لازم برای دست‌یابی به منافع ملّی در راستای موضوعات فرهنگی، بین‌المللی، اجتماعی، اقتصادی و… دست یافت.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، این تحقیق در قالب رساله دکتری داوود نوری دانشجوی مقطع دکتری رشته جامعه‌شناسی ورزش واحد علوم و تحقیقات با عنوان «طراحی الگوی دیپلماسی فوتبال در ایران» به راهنمایی دکتر بهرام قدیمی بنیانگذار رشته جامعه‌شناسی ورزش در تحصیلات تکمیلی و دکتر محمدعلی اصلانخانی از استادان علوم ورزش در واحد علوم و تحقیقات انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا