حوزه­ های رقابت علمی کنز انتخاب شدند

 رقابت علمی کنز در پنج حوزه سلامت، انرژی، فناوری­ اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد، آب و محیط­ زیست برگزار می­شود. محمدحسین قمری، دبیر اجرایی رقابت علمی کنز گفت: انتخاب این حوزه­ ها بر اساس کاربردی شدن علم در جامعه با هدف حل مشکلات آن است، به همین دلیل علوم پایه مانند شیمی، فیزیک و ریاضیات که جنبه کاربردی­شان کمتر است و رشته­ هایی مانند هنر و علوم ­­انسانی مانند فلسفه که متکی به علم و فناوری نیستند جزو حوزه ­های رقابت علمی کنز قرار نمی ­گیرند اما به این معنی نیست که دانشجو­های این رشته ­های تحصیلی نتوانند در این رقابت شرکت کنند، بلکه تمام دانشجویان در هر مقطع تحصیلی و در هر رشته­ ای اگر دستاوردی در یکی از 5 حوزه رقابت علمی کنز داشته باشند می توانند اثر خود را ارائه دهند.

قمری در خصوص دلیل انتخاب هر یک از این حوزه ­ها توضیح داد: رقابت علمی کنز به دنبال حل مشکلاتی است که این روزها بیشتر شنیده می شود؛ به عنوان مثال تمام کشورهای جهان از جمله کشورهای جهان اسلام در حوزه­ محیط­­­ زیست دچار مشکلات عمده­ای هستند. کمبود آب، ریزگردها، سیلاب و آلودگی­ های صنعتی خاص مشکلاتی هستند که هنوز به طور قطع حل نشده­اند و همچنان باید مطالعات گسترده­ای در این زمینه انجام شود.

وی افزود: اقتصاد در دین اسلام نسبت به سایر ادیان متفاوت است، موضوعاتی مانند ربا، بانکداری­اسلامی و… از جمله موضوعات مهم اقتصاد­­­ اسلامی و دغدغه تمام جوامع اسلامی است. کشورهای اسلامی، دانشمندان و اقتصاددانان روی این موضوع تمرکز و پیشنهادات بسیاری را مطرح کرده­اند همچنین در دهه گذشته دستاوردهای خوبی در این خصوص داشته­اند؛ اما به دلیل وسعت این رشته می­توان از زوایای تازه­تری به اقتصاد اسلامی نگاه کرد و شیوه­های بهتری را ارائه داد.

قمری گفت: از آنجایی که سلامتی برای ادامه زندگی بشر مؤثر است، یکی از حوزه­ های انتخابی رقابت علمی کنز، سلامت است که شامل موضوعات زیستی و پزشکی می­شود.

دبیر اجرایی رقابت علمی کنز در خصوص حوزه انرژی تشریح کرد: انرژی، یکی از موضوعاتی است که در آینده و در روندهای فناوری تاثیرگذار و مهم است که نه ­تنها کشورهای اسلامی بلکه تمام جهان درگیر این موضوع هستند. تمام کشورهای جنوب غرب آسیا یعنی ایران و کشورهای اطراف خلیج­فارس از سوخت­های فسیلی استفاده می­کنند در حالیکه عمر این نوع سوخت تا 30-40 سال آینده به پایان می­رسد. بنابراین باید برای تامین انرژی، به فکر راه­های تازه­تری بود. در شرق آسیا که منابع نفتی و سوخت­های فسیلی کمتر وجود دارد، کشورها به دنبال منابع جدید، ارزان­تر و پایدارترهستند تا نفت کمتری خریداری کنند.

با توجه به اینکه یکی از پایه­ های فناوری و زندگی انسان، وجود انرژی و تأمین آن است، یکی از حوزه­های رقابت علمی کنز را به انرژی اختصاص دادیم.

قمری بیان کرد: در چند سال گذشته، فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی بشر را دگرگون و تغییر داده ­است؛ بنابراین فعالیت در این حوزه و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه می­تواند به جوامع اسلامی کمک شایانی کند.

گفتنی ­است شرکت­ کنندگان در این رقابت باید ایده­ ها و طرح­های کاربردی خود را در قالب فیلم­های 3-5 دقیقه­ ای برای دبیرخانه ارسال کنند؛ همچنین می­توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.mustafaprize.org مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا