دستمال آشپزخانه، متهم ناشناخته مسمومیت غذایی

به اعتقاد محققان، دستمال‌های آشپزخانه که برای موارد مختلف مورداستفاده قرارگرفته و تقریباً در همه آشپزخانه‌ها وجود دارند، باعث می‌شوند تا اعضای خانواده در معرض باکتری‌های مختلف قرارگرفته و موجب مسمومیت و یا بیماری آن‌ها شوند.

شیوه‌های غیربهداشتی به همراه رژیم غذایی غیر گیاهی می‌تواند باعث رواج باکتری‌هایی مانند کلی فرم، باکتری استافیلوکوک اورئوس و باکتری اشریشیا کُلی در دستمال‌های چندمنظوره و حوله‌های مرطوب آشپزخانه شود.

نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهند که دستمال‌ها و حوله‌هایی که برای تمیز کردن ظروف، خشک‌کردن دست، نگهداری وسایل گرم، پاک کردن و تمیز کردن سطوح در آشپزخانه به کار می‌روند دارای بیشترین میزان باکتری هستند.

در آزمایش‌های انجام‌شده مشخص شد که باکتری‌های کلی فرم (Coliforms) به میزان بسیار زیاد در دستمال‌های چندمنظوره، حوله‌های مرطوب آشپزخانه و حوله‌های مشترک خانواده‌هایی که رژیم غذایی غیر گیاهی دارند، وجود دارد.

پژوهشگران با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌اند، می‌گویند؛ وجود این‌همه باکتری و آلودگی در دستمال‌ها و حوله‌های آشپزخانه می‌تواند باعث ایجاد بیماری و مسمومیت افراد خانواده شود.

سوشیلا دی. بیرانجیا – هوردویا (Susheela D. Biranjia-Hurdoyal) استاد دانشگاه موریس (Mauritius) که در این پروژه تحقیقاتی فعالیت داشته، می‌گوید: «پژوهش‌های ما ثابت می‌کند که نوع بهداشت خانواده و نوع به‌کارگیری شیوه‌های بهداشتی در آشپزخانه می‌تواند در آلودگی حوله‌ها و دستمال‌های آشپزخانه مؤثر باشد.»

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «علاوه بر آن ما فهمیدیم که نوع رژیم غذایی و دستمال‌های مرطوبی که در آشپزخانه به کار می‌روند برای رشد باکتری‌ها و آلوده شدن حوله‌های آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار هستند که درنتیجه آن ممکن است باعث مسمومیت و یا ایجاد بیماری شود.»

 قابل‌توجه است که باکتری استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus) در خانواده‌هایی با وضعیت اجتماعی – اقتصادی پایین‌تر و دارای فرزند بیشتر، نمود بیشتری دارد. باکتری‌های کلی فرم و استافیلوکوک اورئوس را می‌توان بیشتر در خانواده‌هایی با رژیم غذایی غیر گیاهی پیدا کرد.

باکتری اشریشیا کُلی (Escherichia coli) نشان‌دهنده احتمال آلودگی مدفوع انسانی و عدم وجود شیوه‌های بهداشتی است. بیرانجیا – هوردویا در این رابطه گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که شیوه‌های غیربهداشتی به همراه رژیم غذایی غیر گیاهی می‌تواند باعث رواج چنین باکتری‌هایی در آشپزخانه شود.»

این گروه تحقیقاتی یک‌صد نمونه از حوله‌ها و دستمال‌های آشپزخانه که برای یک ماه مورداستفاده قرارگرفته‌اند را موردبررسی و آزمایش قراردادند. قابل‌توجه است که ۴۹ درصد از این حوله‌ها دچار رشد باکتری‌ها بوده‌اند که تعداد آن‌ها با توجه به بزرگی خانواده و وجود کودکان افزایش پیدا می‌کردند. از این ۴۹ درصد که دچار رشد باکتری شده‌اند، ۳۶٫۷ درصد دارای باکتری کلی فرم، ۳۶٫۷ درصد دارای باکتری اشریشیا کُلی و ۱۴٫۳ درصد دارای باکتری استافیلوکوک اورئوس بوده‌اند.

در انتها بیرانجیا – هوردویا توصیه می‌کند تا زنان خانه‌دار و آشپزها از دستمال‌ها و حوله‌های چندمنظوره در آشپزخانه استفاده نکنند و در محیط آشپزخانه، بهداشت را بیشتر رعایت کنند.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج به‌دست‌آمده از آن در نشست سالانه انجمن میکروبیولوژی آمریکا (American Society for Microbiology) در ایالت جرجیا ارائه‌شده است.

 ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا