ضرورت دستیابی به رتبه پنجم تولید علم و فناوری تا افق 1444

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر هادی اکبرزاده در بیست و ششمین نشست گفت وگوهای راهبردی مرکز الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت، به مهم‌ترین اهداف تاسیس این مرکز اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های مربوط به تدوین الگوی بومی پیش رفت کشور نزدیک به 10 سال است که قدمت دارد، مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلفی بر تدوین الگوی بومی پیشرفت در کشور تاکید داشتند و عمدتا نیز در مجامع دانشگاهی این بحث را مطرح می‌کردند که این امر نشان دهنده توقع ایشان از جامعه علمی و نخبگانی کشور برای نقش‌آفرینی در طراحی الگو است. بنابراین در سال 90 این مرکز تاسیس شد و ماموریت اصلی آن تهیه این الگو از مسیر گفتمانی و با بهره‌گیری حداکثر از ظرفیت علمی کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: از شروع تاسیس مرکز الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت فعالیت‌های مختلفی انجام گرفت که یکی از این فعالیت‌ها تاسیس اندیشکده‌های مرکز بود؛ ما در حال حاضر 13 اندیشکده فعال و اتاق فکر داریم و یک کارگروه چرخه نوآوری در این مرکز وجود دارد و در هر یک از این اندیشکده‌ها جمعیتی بین 15 تا 25 نفر از شخصیت‌های برجسته علمی کشور فعال هستند و بخش‌های مختلف مربوط به الگوی بومی پیشرفت را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند که یکی از این اندیشکده‌ها " اندیشکده" علم است.

رییس اندیشکده علم گزارشی از فعالیت‌های این اندیشکده ارائه داد و افزود: این مرکز در سال 91 تاسیس شد و دو گروه (شخصیت‌های برجسته، پیشکسوت نخبگان برجسته علمی کشور و تعدادی نیز به عنوان مدعو) به عنوان اعضا در این اندیشکده مشغول هستند که این مرکز بر اساس منشور تدوین شده پیرامون سه محور فعالیت می کند که بحث در خصوص ماهیت و چیستی علم به منظور دستیابی به فهم مشترک از مبادی و فعالیت‌ علم، دامنه شمول و ابزارهای حصول آن، پیشرفت علم به منظور تولید دانش و ترغیب نیروی انسانی به این عرصه و در نهایت پیشرفت علمی با هدف بکارگیری علم در عرصه زندگی سه محور اصلی  فعالیت است.

دکتر اکبرزاده خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی اندیشکده علم در هر سه محور فعالیت این است که خروجی مشخصی داشته باشد و در الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت بکار برده شود. خوشبختانه در سه حوزه فعالیت مرکز نظام موضوعات استخراج شده است، مثلا در ماهیت و چیستی علم ما 20 موضوع محوری داریم و تعدادی از این موضوعات مستقیما مرتبط به تدابیری است که ما در سند الگوی پایه به آن رسیده‌ایم.

به گفته وی، بررسی چالش‌های دانشگاه‌ها و آموزش عالی، راهکارهای کسب مرجعیت علمی، راهکارهای دستیابی به رتبه پنجم در تولید علم و فناوری از جمله مباحثی است که در مرکز اندیشکده علم مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در واقع به این نتیجه رسیدیم که با توجه به ظرفیت بالقوه کشور بتوانیم تا سال 1444 در تولید اندیشه علم و فناوری به این جایگاه برسیم؛ البته دستیابی به این مهم به تمهیدات و تدابیری نیاز دارد که در مرکز بر روی آن‌ها بحث و بررسی می‌شود.

رییس اندیشکده علم گفت: در حوزه پیشرفت علمی نظام موضوعاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیشران‌های پیشرفت علم و الگوی ترویج روحیه خودباوری،‌ سخت کوشی،‌ خطرپذیری و محکم کاری در عرصه پیشرفت علمی،‌ راهکارهای تکمیل چرخه علم و فناوری،‌ راهکارهای ارتقای دانش و مهارت‌های عمومی از دیگر مجموعه موضوعات در دست بررسی در مرکز است.

دکتر اکبرزاده تاکید کرد: ما در چند سال گذشته حدود 40 نشست در اندیشکده علم را که غالبا به شکل نشست‌های اندیشه ورزی بود، برگزار کردیم که در نهایت جمع بندی و پیاده‌سازی می‌شود و خلاصه آن در مباحث الگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به چهار رسالت دانشگاه در تراز الگوی اسلامی ایرانی اشاره کرد و گفت: "تولید، انتشار و ترویج علم با هدف رفع نیازهای کشور و پیشبرد مرزهای دانش"، "تربیت انسان‌های اندیشمند، اخلاق‌مدار، توانمند و مسئولیت‌پذیر"، "مشارکت در جریان تولید و توسعه فناوری‌های جدید با هدف پیش‌بینی، شناسایی و رفع چالش‌ها و مسائل کشور" و " نقش‌آفرینی فعال در ترویج و تعمیق گفتمان آرمان‌خواهی و ارتقای فرهنگ عمومی" چهار رسالت ترسیم شده دانشگاه‌ها در الگوی ایرانی و اسلامی است.

دکتر اکبرزاده تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید برای دستیابی به  رسالت خود الزاماتی نظیر مأموریت گرا شدن دانشگاه‌‏ها (تقسیم کار)،‌ بازنگری ساختار مدیریتی دانشگاه‌‏ها متناسب با مأموریت آن‏ها،‌ بازنگری ضوابط ارتقای اعضای هیأت علمی متناسب با مأموریت دانشگاه‌ها،‌ بازنگری در برنامه‌های آموزشی و سرفصل‌های درسی، افزایش اختیارات دانشگاه‌ها در چارچوب‌ مأموریت‌های محوله و تأمین اعتبارات لازم متناسب با مأموریت محوله را مورد توجه قرار دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا