چراغ سبز وزارت نیرو به خودروهای برقی

آنان همواره درصددند با استفاده از انرژی های نو و تولید خودروهای پاك، به كمك حل مشكل‌های زیست محیطی بیایند. به همین منظور بسیاری از تولید كنندگان خودرو تلاش‌های خود را در آینده روی طرح‌هایی مانند خودروهایی با سوخت‌ها یا حامل‌های انرژی مانند الكتریسیته، هیدروژن، اتانول و متانول متمركز كرده‌اند و تمامی تلاش خود را دربخش‌های تحقیق و توسعه به كار گرفته‌اند تا در توسعه فناوری‌های جدید مربوط به آن از یكدیگر پیشی بگیرند.

یكی از راه‌هایی كه خودروسازان اغلب كشورها به آن رو آورده‌اند، ساخت خودروهای تمام الکتریکی و برقی است. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

دو چالش عمده تولید خودروهای الکتریکی در ایران

اگر بخواهیم روند تولید خودرو‌های الکتریکی را در کشور بررسی کنیم، خواهیم دید تولید اینگونه خودروها در ایران با دو چالش عمده و اساسی روبه‌رو است.

نخستین چالش مربوط به قیمت بالای این خودروهاست. هم اکنون با توجه به قیمت بالای خودروهای برقی بسیاری از مشتریان باتوجه به وضع درآمدی خود توان خرید چنین محصولاتی را ندارند. به‌نظر می‌رسد این موضوع خود بزرگ‌ترین چالش صنعت خودروی کشور در صورت تولید خودرو های الکتریک خواهد بود. به‌همین دلیل تنها راه این است که با توجه به مزایای استفاده از این خودرو‌ها از سوی دولت حمایت‌های ویژه‌ای انجام شود.

دومین چالش استفاده خودرو‌های الکتریکی در ایران، جایگاه شارژ باتری این خودروهاست که در صورت تولید انبوه آن‌ها بودن‌شک باید جایگاه‌های متعددی برای این امر درنظر گرفته شود که این موضوع خود نیاز به زیرساخت‌های بسیاری دارد.

برخی کارشناسان معتقدند درصورتی‌که خودروهای برقی در کشور فراگیر شوند باید استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر برای تولید برق در دستور کار وزارت نیرو قرار بگیرد چراکه اگر برای تولید برق از انرژی‌های فسیلی استفاده شود، هرچند از آلودگی شهرها کاسته خواهد شد اما عملا آلودگی در نیروگاه‌ها و حومه شهرها افزایش خواهد یافت و در‌مجموع آلودگی در مقیاس کلان کاهش نمی‌یابد بنابراین باید در کنار توسعه خودروهای برقی، تولید برق از منابع تجدیدپذیر نیز دیده شود تا درمجموع آلایندگی در کشور کاهش یابد. در این صورت آینده روشنی در حوزه خودروهای برقی در کشور خواهیم داشت.

نصب ۳ هزار دستگاه شارژ خودرو برقی در تهران

رامین وطن دوست، یک عضو انجمن واردکنندگان خودرو پیش از این در یک نشست خبری درباره چالش های پیش روی خریداران خودروهای برقی گفت: در سایر کشورهای دنیا از جمله آلمان، دولت 4500 یورو از مبلغ خرید یک خودروی برقی را به عنوان هدیه به خریداران اعطا می‌کند، ضمن اینکه معافیت‌هایی در عوارض جاده ای، عوارض بین شهری و مالیات برای این خریداران در نظر گرفته می شود. اگر چنین تسهیلاتی نیز به خریداران خودروهای برقی در ایران داده شود، به طور قطع خرید این خودروها که به شدت در کاهش آلودگی هوا موثر هستند، رونق می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه هم اکنون دولت برای واردات این خودروها تعرفه 5 درصدی را در نظر گرفته که امیدواریم تعرفه کاهش بیابد، افزود: برای ورود خودروهای برقی بی‌ام و به بازار ایران مذاکراتی با شهرداری صورت گرفته تا زیرساخت‌های لازم و جایگاه‌های شارژ این خودروها فراهم شود.

وی از نصب سه هزار جایگاه شارژ خودروهای برقی در قالب انعقاد قراردادی با شهرداری تهران خبر داد و گفت: بر این اساس سه هزار دستگاه جایگاه شارژ خودروی برقی در مناطقی از جنوب تهران که سنگ فرش است نصب خواهیم کرد.

الکتریکی شدن70 درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها

سید زمان حسینی، معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر نیز با بیان اینکه طبق سیاست‌گذاری‌های سازمان‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۵۰ الزاما باید ۷۰ درصد خودروهای دنیا برقی شوند، گفت: هم اکنون در ایران حدود ۱۷ میلیون خودرو و ۱۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد.

وی با اشاره به سیاست دولت برای توسعه خودروها و موتورسیکلت‌های برقی افزود: هم اکنون مجلسی‌ها در حال برنامه‌ریزی و پیگیری هستند تا هر سال ۱۰ درصد موتورسیکلت‌های معمولی کاهش پیدا کند و به موتورسیکلت برقی تبدیل شود. با برنامه‌ ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته هیچ مشکلی از سوی توانیر برای تامین برق خودروها و موتورسیکلت‌های برقی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر یک موتورسیکلت به اندازه چهار خودروی معمولی در محیط آلودگی ایجاد می‌کند، گفت: قطعا سیاست ‌توسعه موتور و خودرو برقی می‌تواند در کاهش آلودگی‌ها موثر باشد. طبق سیاست وزارت نیرو نیز باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها به سمت برقی شدن بروند که البته برقی کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت است چراکه موتورسیکلت‌ها چهار برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا