نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی برگزار می شود

دکتر پیمان حسنی ابهریان مسوول کلینیک مغز و شناخت و دبیر اجرایی نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی روشی برای کمک به بیماران جهت افزایش توانایی آنها در پردازش و تفسیر اطلاعات است، هدف از این روش را کمک به افراد مبتلا به اختلالات شناختی به منظور ایجاد توانایی در انجام فعالیت های روزمره به وسیله بهبود یا جبران نقایص عملکردهای مغزی عنوان کرد.

وی با بیان این که توانبخشی شناختی، تلاشی جهت بازگرداندن ظرفیت های شناختی از دست رفته و یا بهبود ظرفیت های شناختی است، گفت: توانمندسازی شناختی همچنین روشی است برای بهبود عملکردهای شناختی افراد سالم که دارای عملکرد شناختی در حد طبیعی و قابل قبول می باشند.
ابهریان یادآور شد: تمامی افراد در هر گروه سنی و صرف نظر از بیمار و یا سالم بودن، نیازمند خدمات توانبخشی و توانمندسازی شناختی هستند و این خدمات به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری در زندگی انسان عصر حاضر از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مسوول کلینیک مغز و شناخت و دبیر اجرایی نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی افزود: در این راستا، اختلال طیف 'اتیسم'،'اعتیاد'،'اسکیزوفرنی'، 'سکته های مغزی' و 'زوال عقل' از مهم ترین موارد نیازمند به مداخلات توانبخشی شناختی محسوب می شوند.
ابهریان گفت: مطالعات نشان می دهد که با استفاده از روش های گوناگون توانبخشی شناختی، بهبود عملکرد مغز قابل دستیابی است و امروزه دانش و فن آوری توانبخشی شناختی محدود به اختلالات و بیماری ها نبوده بلکه حوزه گسترده تر از جمله توانمندسازی شناختی افراد سالم را نیز در بر می گیرد.
وی با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی است ، گفت: اگرچه اختلالات شناختی در سنین مختلف و تحت شرایط متفاوت روی می دهد، اما مهم ترین زمان بروز آنها دوران کودکی و به ویژه اوایل آن است.
ابهریان ادامه داد: لذا با توجه به این مسئله و اهمیت این دوران در رشد، تکامل و زندگی آینده انسان، این دوران در خط نخست اولویت نیاز به خدمات شناختی قرار دارد. بطوری که این نیاز به طور خاص در کودکان مبتلا به 'اختلالات بیش فعالی و نقص توجه'،'اختلالات یاد گیری'، 'طیف اتیسم 'و 'فلج مغزی' که روی هم رفته درصد بالایی از کودکان را به خود اختصاص می دهند، آشکارتر و نمایان تر است.
به گفته وی، پس از دوران کودکی و نوجوانی، دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص می دهد و یکی از معضلات اجتماعی به ویژه در دوران جوانی، اعتیاد است و مهم ترین مورد از اختلالات این افراد که هم به عنوان علت این بیماری و هم معلول آن مطرح است، اختلالات شناختی می باشد.
وی گفت: ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بیماری های روانپزشکی و در راس آنها 'اسکیزوفرنی' نیز یکی دیگر از موارد فراگیر و نیازمند به مداخلات شناختی است که نسبت به سایر موارد دامنه سنی گسترده تری را فرا گرفته و نیاز به توجه بیشتری دارند.
ابهریان اظهارداشت: یکی دیگر از مشکلات بنیادی، کهولت سن و مشکلات ناشی از آن است و در این راستا اختلالات شناختی به عنوان مهم ترین عامل از کار افتادگی سالمندان مطرح است که از دوران میانسالی آغاز و با افزایش سن شدت می یابند.
وی همچنین گفت: توانبخشی شناختی افراد دارای نواقص شناختی جزئی و مبتلایان به بیماری آلزایمر و سکته های مغزی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حضور دانشجویان، اساتید متخصصان و محققان از سی و یکم خردادماه جاری به مدت دو روز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا