محاسبات کوانتومی برای باتری خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی به‌عنوان وسایل نقلیه دارای کمترین آلایندگی شناخته می‌شوند ولی مشکل اصلی همگی آن‌ها، باتری است. این خودروها مانند وسایل نقلیه دارای سوخت فسیلی نیستند و با توجه به محدودیت عملکرد باتری آن‌ها نمی‌توان انتظار داشت که بتوان به‌راحتی در هر مکانی باتری آن‌ها را شارژ کرد.

شارژ این باتری‌ها زمان‌بر بوده و در مقایسه با خودروهای سوخت فسیلی، پایگاه‌های فراوانی نیز برای انجام این شارژ وجود ندارد. بااین‌وجود شرکت‌های مختلف بودجه‌های کلانی را برای بهبود این وضعیت اختصاص داده‌اند که یکی از آخرین نمونه‌های آن‌ها، شرکت خودروسازی فولکس‌واگن است.

این شرکت به‌تازگی گروه تحقیقاتی ویژه‌ای را گرد هم آورده است که در حقیقت از روشی جدید و انقلابی برای تحقیق در این زمینه استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده قرار است تا نخستین گزارش عملکرد این گروه درزمینهٔ استفاده از محاسبات کوانتومی برای باتری‌های خودروهای الکتریکی در نمایشگاه سبیت ماه آینده ارائه شود.

این نمایشگاه که در هانوفر آلمان برگزار می‌شود، یکی از برترین مکان‌های ارائه پیشرفت‌های کوانتومی خواهد بود. این شرکت در حال بررسی شرایطی است که بتواند با استفاده از محاسبات کوانتومی، شبیه‌سازی رفتار مولکول‌ها در ساختارهای ترکیبی پیچیده شیمیایی را انجام داده و بتواند عملکرد اجزای باتری‌ها را تحلیل کند.

این شرکت اعلام کرده است که هدف نهایی این آزمایش، شبیه‌سازی ساختار شیمیایی کامل یک باتری وسیله نقلیه الکتریکی و درنتیجه ایجاد یک باتری ویژه و منحصربه‌فرد با ساختار شیمیایی خاص است که بتوان آن را به‌صورت عمده به تولید انبوه رساند. این تیم در حال حاضر با استفاده از الگوریتم‌های کوانتومی، نخستین گام‌های این مسیر را پیموده است.

این تیم قصد دارد تا وضعیت باتری‌ها را از جنبه‌های مختلفی مانند وزن نهایی محصول، میزان توان خروجی، مدت‌زمان نگهداری انرژی الکتریکی و بازدهی در مقابل یک‌بار شارژ و حتی زمان شارژ مورد تحلیل قرار داده و بهینه‌ترین روش ممکن برای ساخت باتری‌های که بهترین عملکرد را دراند را ایجاد کنند.

این امر می‌تواند فرایند تولید باتری را نیز کاهش بده و درنتیجه به عملکرد بهتر مالی شرکت‌های باتری‌سازی و خودروسازی نیز منتهی شود. فلورین نیوکارت به‌عنوان یکی از دانشمندان فعال در این زمینه می‌گوید: «ما به‌سختی در حال تلاش هستیم تا بتوانیم برای فولکس‌واگن، کامپیوترهای کوانتومی مناسب تهیه کنیم. این شبی سازی ماده‌های الکتروشیمیایی، یک پروژه بسیار مهم در رده کاری خودش است و ما در این رده، عملکرد کاملا نوین و منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنیم. ما معتقدیم که کامپیوترهای کوانتومی تجاری موجود در بزار فعلی می‌توانند فرصت‌هایی که پیش‌ازاین غیرقابل‌تصور بودند را برای ما مهیا سازند.»

منبع: engadget