کشف جایگزین طبیعی آنتی‌بیوتیک

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود موفق به شناسایی فرایندی شده‌اند که در آن عصاره نوعی گیاه طبیعی تولید می‌شود که قادر به نابودی عفونت‌های باکتریایی است. پژوهشگران دانشگاه جیمز کوک (James Cook University) در این رابطه اعلام کردند که افزایش بسیار زیاد و قابل‌توجه عمل‌های جراحی، نیازمند در اختیار داشتن روش‌هایی مؤثر برای مبارزه با عفونت‌هایی است که عمدتاً براثر فعالیت باکتری‌ها ایجاد می‌شوند.

این ماده باقابلیت پیشگیری از عفونت‌ها، از موادی مانند روغن‌های ضروری و عصاره‌های گیاهی مشتق شده و فعالیت‌های ضد باکتریایی گسترده‌ای دارند. متابولیت ثانویه گیاهان به‌عنوان یک منبع تجدید شدنی و ارزان‌قیمت است که قابلیت تولید تجاری در مقیاس گسترده را دارد. احتمال مسمومیت با این ماده بسیار اندک بوده و متابولیت ثانویه گیاهان یا (PSMs) به‌طور بالقوه مکانیسم‌های به‌مراتب قدرتمندتری برای مبارزه با باکتری‌ها به نسبت آنتی‌بیوتیک‌های مصنوعی در اختیار دارد.

در این تحقیقات، دانشمندان موفق به تبدیل محصولاتی کاملاً گیاهی که با عنوان متابولیت ثانویه گیاهان یا (PSMs) می‌شود به روکش‌های پلیمری شدند که در تجهیزات پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازجمله مهم‌ترین این تجهیزات می‌توان به ایمپلنت‌ها اشاره کرد.

دکتر کاتیا بازاکا (Dr Katia Bazaka) از پژوهشگران ارشد این گروه تحقیقاتی درباره داروی جدید به‌دست‌آمده و قابلیت‌های ضد باکتریایی آن گفت: «مهم‌ترین مزیت این یافته جدید و نحوه مواجهه با عفونت‌ها، عدم استفاده از مواد شیمیایی از قبیل مایعات حل‌کننده (solvents) در فرایند ساخت آن است. از سوی دیگر شاهد هستیم که هیچ تهدیدی برای مواد شیمیایی بالقوه مضر در پوشش و روکش داروها وجود ندارد که این مسئله سبب می‌شود داروی قدرتمند به‌دست‌آمده، با محیط‌زیست کاملاً سازگار باشد.»

گفتنی است بیشتر محصولات ارگانیک در طبیعت دارای مولکول‌هایی باقابلیت ضد میکروبی هستند که با میکرو ارگان‌های بیماری‌زا مقابله می‌کنند. طی چند دهه گذشته، پیشرفت در سنتز مواد نانو، وسیله‌ای برای حفظ فعالیت‌های ضد میکروبی متابولیت های ثانویه گیاهی در پوشش‌های زیست فعال بوده است.

این یافته جدید با توجه به بحران مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جهان، بسیار بااهمیت تلقی می‌شود زیرا برخلاف تصورات رایج در جوامع جهانی، مصرف غیرضروری مقادیر زیاد آنتی‌بیوتیک می‌تواند به مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها منجر شود که این مسئله نگرانی‌های عمده بهداشت عمومی در سطح جهانی را ایجاد کرده است. در حقیقت مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها خطرات دیگری را نیز همانند عفونت‌های ثانویه و واکنش‌های آلرژیک را به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر مرگ‌ومیر به علت مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها Antibiotic resistance (AMR) در حدود هفت‌صد هزار نفر در سال برآورد می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ ممکن است به ده میلیون نفر در سال افزایش پیدا کند. قابل‌ذکر است که مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها باعث شده است تا استفاده از این داروها در درمان‌های پزشکی مانند تعویض مفصل، بخش سزارین، شیمی‌درمانی و عمل جراحی پیوند، رد شود.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده تنها در کشور نیجریه تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک‌چهارم مرگ‌ها در اثر مقاومت باکتری‌ها در برابر داروها خواهد بود.

پژوهش‌ها و مطالعات جدید همچنین نشان می‌دهد که بهترین برنامه برای جلوگیری از وقوع این حادثه، ساخت و توسعه داروهای جدید برای از بین بردن باکتری‌ها است که این یافته جدید می‌تواند امید پزشکان را برای مبارزه با عفونت‌ها افزایش دهد. این عمل تنها با بررسی و مطالعه بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها و کشف راه‌حلی برای مقابله با مقاومت در برابر باکتری‌ها انجام‌پذیر خواهد بود.

گفتنی است سازمان بهداشت جهانی از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان یک تهدید بزرگ جهانی نام‌برده است. این سازمان که وابسته به سازمان ملل متحد است با بررسی آمار مربوط به ۱۱۴ کشور، از افزایش مقاومت دارویی در همه نقاط جهان خبر داده است. سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که جهان وارد دوره‌ای شده است که عفونت‌های ساده‌ای که برای سالیان طولانی قابل‌درمان بوده‌اند، در حال حاضر کشنده هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی پلیمر یا Journal of Polymers منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.