داروهایی که مرگ را ارمغان می‌آورند

دکتر عبدالکریم پژومند، رییس مرکز تحقیقات مسمومین و رییس قطب علمی بالینی مسمومین کشور در خصوص تبلیغ‌های سودجویانه برخی شرکت‌ها  در شبکه های ماهوره ای گفت: متاسفانه مصرف برخی از این قرص می تواند عواقب سنگین و جبران ناپذیری مانند مرگ به همراه داشته باشد. داروهای ماهواره ای اصلا استاندارد جهانی ندارند و در صورت رخ دادن حادثه ای پس از مصرف دارو مطلقا کسی نیز پاسخگوی نخواهد بود بنابراین هیچ نوع تضمینی برای مصرف داروهای تبلیغ شده ماهواره وجود ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در ضمن اغلب اوقات این داورها و قرص ها برای کمبود ویتامین، کمبود املاح و المن های ضروری خون تبلیغ می شوند. در حقیقت بسیاری از این داروها اصلا هیچ مبنای علمی ندارند زیرا وقتی انسان تغذیه سالم و مناسبی داشته باشد تمام ضرورت های ویتامینی، املاح و المن های ضروری مورد نیاز خون را تامین خواهد کرد. مثلا اغلب در تبلیغات گفته می شود هنگام سرماخوردگی مصرف ویتامین C می تواند از بدن محافظت کند. کسی منکر این حرف نیست اما بیشتر این تبلیغ های افزودنی ها به خاطر پر کردن جیب خود افراد سودجو است.

خطری در کمین سلامت بانوان

زهرا تمدن، نایب رییس هیات پزشکی ورزشی استان فارس نیز در خصوص فروش داروهای لاغری در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها گفت: معمولا مواد مخدر و تحریک کننده‌ای که اغلب در باشگاه‌ها، خصوصا باشگاه‌های ورزشی بانوان عرضه می شود، به عنوان چای، پودر لاغری، پودر چاقی، مواد اشتهاآور، رفع اشتها و … به مردم فروخته می‌شود که متاسفانه افراد ناآگاهانه اقدام به مصرف این مواد می‌کنند و گاهی تا آخر عمر باید عوارض جسمی و حتی روانی آنها را با خود به همراه داشته باشند.

وی افزود: بهترین روش‌علمی، اصولی و استاندارد برای لاغری، استفاده از الگوی غذای سالم و ورزش است؛ اما برخی افراد از ناآگاهی و کم‌اطلاعی مردم سوءاستفاده و بعضی از داروها را به عنوان داروهای چربی سوز معرفی می کنند. در حالی که واژه (چربی‌سوز) به طور مطلق از لحاظ پزشکی قابل قبول نیست.

این پزشک فعال در حوزه‌ ورزش گفت: مکانیسم دارو‌هایی که با عنوان چربی‌سوز در میان عموم جامعه شناخته می‌شود، سوزاندن چربی نیست بلکه تحریک مرکز اشتها و سیری در مغز است تا فرد اشتهایی برای غذاخوردن نداشته باشد. از سوی دیگر این داروها با تغییر بعضی هورمون‌ها و دستکاری‌هایی که در سیستم بدن ایجاد می‌شود، دریافت کالری را مختلف می‌کند و تا زمانی که فرد دارو مصرف کند، کالری دریافت نشده و فرد به دلیل سوختن چربی و قند موجود در بدن، لاغر خواهد شد.

وی این شیوه لاغری را بسیار خطرناک توصیف و تاکید کرد: در این شیوه، اندام و ماهیچه‌های فرد درگیر شده و عوارض بسیار خطرناکی برای فرد در پی خواهد بود؛ از طرفی به محض کنار گذاشتن دارو، به دلیل حالات روحی و روانی که در فرد ایجاد شده، اشتهایی کاذب و بسیار زیاد بروز کرده و میزان دریافت غذا بسیار بیش از گذشته خواهد شد.

تمدن گفت: این داروها در مواردی ترکیبات قرص های روانگردان را دارند که باعث اختلالات روانی در فرد شده و در برخی مواقع افراد را به مشکلات گوارشی و روانی مبتلا می‌کند. همچنین در بعضی داروهای لاغری ماده‌ای به نام "سیبوترامین" وجود دارد که تا حدودی اشتها را کاهش می دهد که میزان مصرف بالای این دارو بسیار خطرناک است. ماده دوم موجود در برخی از داروهای تحت عنوان لاغری، فنل فتالئن است، این دارو در واقع مسهل بوده و اثر سرطان‌زایی آن اثبات و مصرف آن در تمام کشورهای اروپایی و آمریکا ممنوع است؛ این ماده حتی روی DNA افراد تاثیرگذار بوده و اثرش به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

با خواب خوب، به وزن متناسب برسید

اما راه های بهتری هم به جز مصرف قرص، برای لاغری وجود دارد. یاسمین فتحی، کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: تحقیقات نشان می دهد که خواب کم، بی خوابی شبانه و کیفیت ضعیف خواب، فرد را دچار افزایش وزن می کند.

وی افزود: کم خوابی باعث افزایش هورمون گرسنگی (گرلین) و تولید بیشتر چربی و کاهش هورمون سیری(لپتین) می شود؛ بنابراین اگر غذا هم دریافت شده باشد، به دلیل کاهش میزان هورمون سیری در بدن، فرد باز هم تمایل به خوردن غذا پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: فردی که  خواب کمتری دارد در برابر از دست دادن چربی بدن مقاوم تری نیز دارد. زمانی که کمتر می خوابیم، فرصت بیشتری هم برای خوردن مواد غذایی و ریزه خواری پیدا می کنیم.

وی با توصیه به هشت ساعت خواب شبانه با کیفیت، یادآور شد: خواب نیمروز نمی تواند به اندازه خواب شبانه توازن هورمون‌ها را برقرار کند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا