قرارداد سازمان شیلات با برخی از شرکت‌های نروژی منعقد شد

به گزارش سیناپرس، وی اظهار کرد: این مسئله باعث می‌شود از کشور ارز خارج شود. ما نمی‌دانیم چرا وقتی توانمندی داخلی وجود دارد، باید با قیمت بالاتر از تولیدات خارجی استفاده شود.

دکتر مهدی ورسه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا درباره تفاوت قیمت تورهای پرورش ماهی در قفس تولیدشده در داخل کشور با نمونه‌های خارجی این محصول، اظهار کرد: قیمت توری که در حال حاضر در جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تولید می‌شود، حدود 30 تا 40 درصد پایین‌تر از نمونه‌های خوب نروژی است؛ نه نمونه‌های دیگری که با عنوان محصول نروژی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی وجود دارد که در چین تحت لیسانس نروژ تولید می‌شود، اما استفاده از آن‌ها در کشور به علت کیفیت‌ نامطلوب موفقیت‌آمیز نبوده است. خیلی از بهره‌بردارها از نمونه‌های چینی استفاده کردند که با شکست مواجه شدند؛ در کل قیمت تمام شده نمونه داخلی این محصول از نمونه با کیفیت نروژی آن 30 یا 40 درصد کمتر است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های نروژی تنها در صورتی با بهره‌برداران حاضر به بستن قرارداد می‌شوند که سایر ابعاد پروژه مانند استقرار قفس در دریا نیز به آن‌ها سپرده شود، خاطرنشان کرد: ما برای انعقاد قرارداد با بهره‌برداران فقط بحث تور را داشتیم و خوشبختانه تورهای ما که تعداد آن‌ها 100 عدد است، سال گذشته در مناطقی همچون سد کارون 4 توسط جهاد نصر مورد استفاده قرار گرفته است. ضمن آنکه تورهای ما در سواحل قشم نیز در دو سال گذشته برای پرورش ماهی در دریا مورد استفاده قرار گرفته است.

ورسه‌ای در خصوص فعالیت شرکت‌های تولیدکننده تورهای پرورش ماهی نروژی در منطقه انزلی، اظهار کرد: سازمان شیلات برای اینکه کار پرورش ماهی در دریا را توسعه دهد، با شرکت‌های نروژی هم قراردادهایی بسته است. در عین اینکه تولید داخلی داریم، سازمان شیلات برای اینکه ظرفیت کشور بالا رود با شرکت‌های نروژی هم همکاری می‌کند.

وی افزود: ‌در همان منطقه‌ای که نروژی‌ها در گذشته حتی تورهایشان را به شرکت‌های بهره‌بردار ندادند، پس از اینکه دو دوره ما تورهایمان را مستقر کردیم و پروژه به بهره‌برداری رسید، آن‌ها ورود پیدا کردند. این مسئله باعث می‌شود از کشور ارز خارج شود. ما نمی‌دانیم چرا وقتی توانمندی داخلی وجود دارد باید با قیمت بالاتر از تولیدات خارجی استفاده شود و این مسئله برای ما جای تعجب دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: به هرحال ما در این سه سال سعی کردیم بتوانیم محصولاتمان را توسعه دهیم و خوشبختانه این دانش بومی‌سازی شده است و در این مدت جهاد به‌ویژه شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر در این زمینه حمایت‌های خوبی را انجام داده است.

ورسه‌ای با بیان اینکه در کشور دانش فنی تولید این نوع تورها تنها در اختیار واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، تصریح کرد: هیچ‌یک از کارخانجات تولیدی توربافی در کشور امکان تولید سازه کامل تور و طناب آن‌ را ندارند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره روند تولید تورهای پرورش ماهی، خاطرنشان کرد: ما تحقیقات اولیه روی پروژه تورهای پرورش ماهی را در سال 90 در مجموعه جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیر کبیر انجام دادیم و اواخر 92 تا اوایل 93، با توجه به رویکردی که در این مجموعه داشتیم، این پروژه را به سمت تولید محصول و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی پیش بردیم.

ورسه‌ای افزود: در ادامه دیدیم یکی از موضوعاتی که می‌توانیم آن را تجاری‌سازی کنیم، بحث تورهای پرورش ماهی در قفس است که هم از لحاظ اشتغال‌زایی و هم از نظر استفاده از سواحل در شمال و جنوب کشور از اولویت‌های کشور بود. با شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر وارد مذاکره شدیم و در اواخر سال 94 توانستیم این تور را برای اولین بار در کشور با استفاده از مهندسی معکوس از روی مدل اصلی این طرح که نروژی بود، به صورت صنعتی تولید کنیم و دو مجموعه تور 10 تنی را به شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر تحویل دهیم.

وی یادآور شد: این تورها توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه جهاد نصر در منطقه مازندران در دریا نصب شد. این اولین قرارداد ما بود و تا آن زمان حتی نروژی‌ها هم حاضر نبودند محصولشان را با توجه به ویژگی‌های خاص دریای خزر، داخل دریای خزر بگذارند و این ریسک را نمی‌پذیرفتند. اما خوشبختانه ما و همکارانمان در واحد جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر این ریسک را پذیرفتیم و موفق هم شدیم. همین باعث شد که در سال 95 و 96 بیش از صد مجموعه تور را به بهره‌برداران مختلف در دریای خزر، پشت سد کارون 4 و سواحل قشم تحویل دهیم.

جهاد دانشگاهی ظرفیت پرورش ماهی در قفس در دریا و سد را 5 میلیون کیلوگرم افزایش داده است

رئیس جهاددانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ظرفیت این تورها، گفت: تورهایی که تحویل داده شده هرکدام تقریبا 50 تن ظرفیت دارد که مجموعا می‌شود 5 میلیون کیلوگرم. یعنی واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تحویل 100 تور پرورش ماهی، مجموعا 5 میلیون کیلوگرم ظرفیت پرورش ماهی در قفس در دریا و سد را افزایش داده است.

ورسه‌ای درباره کیفیت تورهای تولید شده در این واحد جهاد دانشگاهی، توضیح داد: سعی کردیم تورها از نظر ساختار، نوع جنس، بافت و طراحی کاملا مشابه نمونه نروژی باشد و بر این اساس تمام استانداردهای 9415NS را که تنها استاندارد موجود در بحث تورهای پرورش ماهی در قفس در دریا است، در تولید تمام تورهایمان رعایت کردیم.

وی درباره دوام این تورها گفت: خوشبختانه کیفیت تورهای تولیدی ما به نحوی است که در این سه سال، با وجود نگهداری و تعمیر نه چندان استاندارد بهره‌بردارها، برخی از تورهایمان تا سه دوره در دریا مورد استفاده قرار گرفته است، بدون آنکه تعمیر و نگهداری انجام شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ما در بازدیدهای میدانی که داشتیم، خیلی اوقات به بهره‌بردارها توصیه می‌کردیم که حداقل یک مقدار شرایط محیطی نگهداری این تورها را پس از برداشتن از دریا بهبود ببخشند که متاسفانه این کار در بسیاری از جاها انجام نمی‌شد. اما با همین شرایط نگهداری نامطلوب هم با این تورها سه دوره پرورش ماهی در دریا انجام شده است.

ورسه‌ای اضافه کرد: ما برای دریا (و نه سد)، چه در شمال و چه در جنوب تورهایمان را ضدجلبک می‌کنیم که باعث می‌شود طول مدت بهره‌برداری و استفاده در دریا را به علت عدم چسبندگی افزایش دهیم. این مسئله باعث شده است که بهره‌برداران ما رضایت کامل از کیفیت تورها داشته باشند که به صورت مکتوب نیز این را اعلام کرده‌اند.

بهره‌برداری از واحد تور پرورش ماهی در قفس تا دو ماه آینده

وی درخصوص برنامه‌های آتی این پروژه، اظهار کرد: در حال آماده‌سازی یک مجموعه در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی هستیم که سازه‌های مورد نیاز آن ساخته شده و درحال تکمیل آن هستیم. یک‌سری دستگاه‌ها و ماشین آلات را هم قبلا خریداری کردیم و سعیمان بر این است که واحد تور پرورش ماهی در قفس در جهاد دانشگاهی حداکثر تا دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد تا کارهایمان را به صورت متمرکز در آنجا انجام داده و ظرفیت تولیدمان را هم افزایش دهیم.

منسوجات پزشکی، پروژه آینده واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر

ورسه‌ای درباره برنامه‌های آتی واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کلی جهاد دانشگاهی روی رشته‌های خاص و محصول‌محور تمرکز کرده‌ایم. در این راستا، درحال حاضر در حوزه نساجی، روی منسوجات صنعتی و کاربرد نساجی و منسوجات در سایر فناوری‌ها تمرکزداریم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه با اشاره به تمرکز این واحد بر روی منسوجات پزشکی، گفت: در حال جلو بردن چند پروژه در بحث منسوجات پزشکی هستیم تا بتوانیم با روش مهندسی معکوس یک یا دو محصول در حوزه کاربرد منسوجات در پزشکی را در داخل کشور به صورت بومی تولید کنیم و  سپس این محصولات را به تولید انبوه برسانیم.

ورسه‌ای در خصوص انتظارات این مجموعه از دولت، گفت: ما انتظار داریم بتوانیم از منابع ارزی دولتی استفاده کنیم. زیرا پروژه تورهای پرورش ماهی در دریا دانش‌بنیان است و مواد اولیه این محصول به‌خاطر ویژگی‌های خاصی که برای استحکام در دریا باید داشته باشند، وارداتی‌ هستند و ما برای تامین و ورود این مواد به کشور نیازمند حمایت هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا کنون توانسته‌ایم این کار را به طرق مختلف انجام دهیم، اما افزایش نرخ ارز برای ما مشکل ایجاد کرده و قیمت تمام شده ما بالا رفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا