تعیین تاریخ دقیق زایمان با آزمایش خون ساده

در آمریکا تقریبا از هر 10 زایمان، یک زایمان زودرس است که خطر مرگ نوزاد را افزایش می دهد؛ پیش بینی خطر زایمان زودرس می تواند به حفظ جان هزاران نوزاد منجر شود.

یک گروه بین المللی از محققان در پژوهش خود نشان دادند که امکان شناسایی قطعات RNA مرتبط با تکامل جنین در رحم مادر، از طریق یک آزمایش خون ساده و تقریبا غیرتهاجمی وجود دارد.

مدز ملبای (Mads Melbye)، مدیرعامل موسسه Statens Serum  در کپنهاگ (دانمارک) و نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: در طول سال های گذشته، تحقیقات زیادی در زمینه زایمان زودرس انجام داده ایم؛ اما نتایج به دست آمده در این مطالعه، نخستین پیشرفت واقعی و علمی قابل توجه برای حل این مشکل محسوب می شود.

ملبای افزود: در این مطالعه دریافتیم که شماری از ژن ها، می توانند خطر زایمان زودرس را نشان دهند.

این مطالعه آزمایشی با حضور 31 زن باردار سالم انجام شد و با بررسی 21 نفر از این گروه، یک مدل آماری مبتنی بر 9 رونوشت RNA از سیستم ایمنی مادر، کبد جنین و جفت تهیه شد. از این طریق، امکان پیش بینی زمان زایمان 10 زن باردار دیگر با دقت 45 درصد فراهم شد.

در مطالعه دوم، خطر زایمان زودرس با بررسی ژن های مرتبط با این مسأله مورد ارزیابی قرار گرفت. میترا مفرج، محقق دانشگاه استنفورد تأکید کرد: ژن های مادر در این زمینه دخیل هستند. این ژن ها، سیگنالی را ارسال می کنند که اعلام می کند مادر آماده زایمان (زودرس) است. تشخیص مبتنی بر رونشت RNA، ابزار تشخیصی دقیق تری در سه ماه دوم و سوم بارداری محسوب می شود.

پزشکان معمولا از سونوگرافی برای تعیین سن جنین و مدت بارداری استفاده می کنند، اما همه مادران به مراقبت های بارداری کافی دسترسی ندارند.

در آینده این امکان برای پزشکان فراهم می شود تا با انجام یک آزمایش خون ساده، علاوه بر تعیین زمان زایمان و پیش بینی خطر زایمان زودرس، اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت تکامل و رشد جنین به دست بیاورند.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شد.