ابرکامپیوتر آی‌بی‌ام سرعت را از نو تعریف می‌کند

شرکت آی‌بی‌ام را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه علوم کامپیوتر و پردازش دانست. این شرکت توانسته است تا در نوع خود یکی از مهم‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی جهان عینی واتسون را ارائه کند ولی آخرین ابرکامپیوتر آن‌ها قابلیت این را دارد که حتی واتسون را نیز ناچیز به چشم بیاورد.

این ابرکامپیوتر که با نام سامیت یا Summit نامیده می‌شود، یک گام بزرگ در زمینه پردازش است. این محصول در روز جمعه به‌صورت رسمی رونمایی شده است و در آزمایشگاه‌های ملی اوک ریج در تنسی امریکا قرار دارد. این محصول ویژه در حقیقت به‌سرعت جایگاهی در تاریخ سریع‌ترین سیستم‌های پردازشی جهان دست پیدا کرده است.

البته Summit بزرگ‌ترین سیستم کامپیوتری محاسباتی جهان نیست ولی در عوض نیرومندترین و هوشمندترین سیستم ابرکامپیوتری جهان است. دیو تورک به‌عنوان نایب‌رییس بخش پردازش‌های ویژه شرکت آی‌بی‌ام ضمن اعلام این موضوع، اطلاعاتی جذاب را درباره این محصول ارائه کرده است. بر اساس گفته او این سیستم کامپیوتری می‌تواند در هر ثانیه تعداد ۲۰۰ کوادریلیون محاسبه ریاضی را انجام بدهد، سرعتی که با نام ۲۰۰ پتافلاپ شناخته می‌شود.

این امر به این معنی است که 7 میلیارد و 600 میلیون نفر جمعیت کره زمین، همگی دست‌به‌دست هم داده و هر یک از آن‌ها تعداد بیست‌وشش میلیون محاسبه ریاضی را در هر ثانیه انجام بدهند. این سیستم دارای قابلیت‌های ویژه هوش مصنوعی است و می‌تواند عملکردی داشته باشد که آن را از تمامی سیستم‌های ابرکامپیوتر موجود در جهان جدا کند.

ابرکامپیوتر Summit برای مواردی مانند طراحی فرمول‌های شیمیایی، کاوش و بررسی مواد جدید، تحقیق درباره ارتباط بین سرطان و ژن‌ها در مقیاس بالا و تحقیقت درباره انرژی‌های ترکیبی و کائنات مفید خواهد بود و این‌ها تنها بخشی از فعالیت‌های مدنظر سازندگان این سیستم برای آن هستند.

ازنظر ابعادی نیز این سیستم شامل تعداد چهار هزار و شش‌صد و هشت کامپیوتر به هم متصل است که با کمک چهار هزار گالن آب در هر دقیقه خنک می‌شوند. ابعاد زمینی که این کامپیوترها در آن قرارگرفته است، به‌اندازه ۲ زمین تنیس بزرگ است و مصرف برق ان نیز نزدیک به ۱۵ مگاوات است که برای درک بهتر باید بدانید این میزان بیش از مصرف هفت هزار خانه است.

هر گره Summit از تعدادی هسته پردازشی و تعداد هسته گرافیکی تشکیل شده است. هر گره به دو تراشه ۳٫۱ گیگاهرتزی ۲۲ هسته‌ای Power۹ و شش تراشه گرافیکی انویدیا تسلا V۱۰۰ مجهز است. همچنین این گره‌ها به ۱٫۶ ترابایت حافظه اختصاصی نیز دسترسی دارند که درنهایت یک سیستم حافظه ۲۵۰ پتابایتی را شکل می‌دهند.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا