تاخیر زمانی دربرنامه اسپیس ایکس برای فرستادن گردشگران

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، با وجودی که هنوز هیچ خبر رسمی از سوی شرکت اسپیس اعلام نشده، اما به نظر می‌رسد که ماموریت گردشگران فضایی اسپیس ایکس نه تنها در سال جاری، بلکه ممکن است، در چند سال‌های آینده هم انجام نشود.

جیمز گلیسون، سخنگوی شرکت اسپیس ایکس، هفته گذشته به وال‌استریت ژورنال گفت که این شرکت هنوز مشغول برنامه‌ریزی برای ماموریت تفریحی گردشگران به دور ماه است. گلیسون از اعلام زمان دقیق این برنامه خودداری کرد.

برنامه‌ی اولیه اسپیس ایکس، فرستادن گردشگران فضایی به فضا به وسیله‌ی موشک فالکون هوی بود، موشک عظیمی که چهار ماه قبل، خودروی تسلا رودستر را به فضا فرستاد. در همین حال، هویت دو فردی که گفته می‌شود، هزینه بالایی به عنوان پیش‌پرداخت به اسپیس ایکس پرداخته کرده‌اند، هنوز مشخص نیست، بر اساس برخی شایعات، این دو فرد از افراد متمول هالیوود هستند.

اما ایلان ماسک چند ماه قبل به خبرنگاران گفت که اسپیس ایکس تا به‌حال، هیچ برنامه‌ای برای سفر فضانوردان به وسیله‌ی فالکون هوی را رسما تایید نکرده است. در واقع بر اساس شواهد، به نظر می‌رسد که برنامه‌های شرکت او برای استفاده از فالکون هوی تغییر کرده است. ماسک همچنین اعلام کرده است که تمرکز شرکت او بیشتر روی ایده‌ای بزرگتر، یعنی استفاده از موشک فالکون بزرگ (The Big Falcon Rocket) یا BFR است.

موشک قابل استفاده مجدد فالکون بزرگ، دارای دو مرحله یا استیج خواهد بود. یک مرحله بوستر (تقویت کننده) که توسط ۳۱ موتور رپتور با سوخت متان می‌تواند نیروی تراستی برابر با ۱۲ میلیون پوند تولید کند و می‌تواند همچون دیگر موشک‌های اسپیس ایکس پس از انجام ماموریت خود به زمین بازگردد و به صورت فرود عمودی روی سکوی فرود (خشکی یا دریا) بنشیند. مرحله فوقانی موشک فالکون بزرگ هم که به عنوان وسیله‌ نقلیه‌ی حمل و نقل بین سیاره‌ای عمل می‌کند، قادر به حمل سرنشین، لوازم و تجهیزات، ماهواره و تانکرهای سوخت خواهد بود.اسپیس ایکس هنوز مشغول برنامه‌ریزی برای فرستادن گردشگران به ماه است.

ماسک همچنین به خبرنگاران گفته بود که می‌خواهد از موشک جدید، فالکون بزرگ برای ماموریت‌های سرنشین‌دار استفاده کند. گلیسون هم در مصاحبه خود با وال استریت جورنال، از اعلام اینکه این شرکت از کدام موشک استفاده خواهد کرد، خودداری کرد. اما اگر برنامه برای استفاده از فالکون هوی تغییر کرده باشد، گردشگران فضایی باید مدت بیشتری منتظر بمانند تا موشک فالکون بزرگ آماده پرواز شود. گفته می‌شود، موشک فالکون بزرگ تا سال ۲۰۱۹ آزمایش می‌شود و تا سال ۲۰۲۲ برای سفرهای فضایی آماده خواهد شد.

اما حتی با توجه به خوش‌بینی‌های خاص ایلان ماسک، احتمالا این زمان‌بندی چند سالی، تاخیر خواهد داشت. او همواره در زمان‌بندی‌های خود خوش‌بینانه‌ عمل کرده، به عنوان مثال، ماسک در ابتدا پیش‌بینی کرده بود که فالکون هوی در اواسط یا اواخر سال ۲۰۱۳، آماده پرواز شود که چهار سال بعد آماده شد.

رندر هنری از موشک آینده اسپیس ایکس رندر هنری از موشک آینده اسپیس ایکس 

اما گوین شاتول، رئیس و مدیر ارشد اجرایی شرکت اسپیس ایکس، زمان‌بندی سخاوت‌مندانه‌تری را در نظر دارد، او در خلال کنفرانس TED Talk در ماه آوریل اعلام کرد که این موشک طی یک دهه آتی آماده پرتاب به فضا می‌شود.

اما حتی اگر ماسک در نهایت تصمیم خود را عوض کند و بخواهد، از فالکون هوی برای ماموریت تفریحی به ماه استفاده کند، این برنامه امسال انجام نخواهد شد. در واقع، اسپیس ایکس اعلام کرده بود که ماموریت گردشگران فضایی به ماه، قبل از شروع پروازهای سرنشین‌دار منظم این شرکت به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام نخواهد داد.موشک فالکون بزرگ برای ماموریت‌های سرنشین‌دار استفاده خواهد شد

ناسا در سال ۲۰۱۵، قراردادی برای ساخت کپسول‌های فضایی جهت مسافرت‌های خدمه‌دار با دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ امضا کرده بود. این قراردادها بخشی از برنامه‌ی حمل و نقل خدمه تجاری ناسا هستند که هدف آن این است که به فضانوردان امکان سفر به مدار زمین را با فضاپیماهای خصوصی شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ را بدهد. در ابتدا، قرار بود که این ماموریت‌ها سال گذشته آغاز شوند. اما این برنامه‌ها تا زمانی بین سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۴ به تاخیر افتاده‌اند. تغییر در زمان‌بندی این ماموریت‌ها زمانی آشکار شد که هیئت ایمنی ناسا، در گزارش خود در مورد این کپسول‌های فضایی ابراز نگرانی کرده بود. همچنین با توجه به بررسی‌های هیئت ایمنی ناسا، زمان‌بندی جدید این ماموریت‌ها حتی می‌تواند به زمانی بعد از سال ۲۰۲۴ هم موکول شود.

به این ترتیب، هنوز مسائل نامشخص زیادی در مورد برنامه ارسال گردشگران فضایی به ماه وجود دارد. اما در عین حال، شرکت اسپیس ایکس، هم اکنون در دوره‌ای موفقیت‌آمیز به سرمی‌برد. دوشنبه هفته گذشته بود که اسپیس ایکس، یازدهمین ماموریت تجاری خود در سال جاری را به فضا فرستاد. چنین سرعت بی‌سابقه‌ای در پرتاب موشک‌ها به فضا، نشان می‌دهد که اسپیس ایکس در صنعت موشک‌های نسبتا ارزان واقعا موفق بوده است.

ایکس ماسک، شرکت اسپیس ایکس را در سال ۲۰۰۲،  تاسیس کرد و طی دهه‌ی اخیر، این شرکت با فناوری پیشگامانه موشک‌های قابل استفاده مجدد خود موجب تغییرات زیادی در ماموریت‌های تجاری فضایی شده و می‌خواهد در آینده به این رویه ادامه دهد تا در نهایت بتواند به هدف خود یعنی، کاهش قابل‌ملاحظه‌ی هزینه‌ سفرهای فضایی دست پیدا کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا