کشف متان در مریخ

دیشب درحالی‌که مردم نیمه شری زمین در خواب بودند، نیمه غربی زمین شاهد یک رخداد ویژه از سوی سازمان ناسا بود که برای متخصصان علوم نجوم و علاقه‌مندان به این علوم، یک امر شگفت‌آور به‌حساب می‌آمد. این سازمان اعلام کرده بود که یک رخداد خبری ویژه را خواهد داشت که در آن قرار است تا از دستاوردها و یافته‌های جدیدی درباره مریخ رونمایی کند.

این امر موجب شده بود تا موجی از شایعات درزمینهٔ یافته شدن موجودات فضایی و حیات در مریخ به راه بیفتد و به همین دلیل نیز همه منتظر بودند تا مسئولان این سازمان اعلام کنند که این یافته شگفت‌انگیز چه چیزی است. سرانجام رخداد یاد شده آغاز شده و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نجومی تاریخ بشر به‌صورت رسمی اعلام شد.

مولکول‌های ارگانیک بر روی مریخ

پروژه کنجکاوی سازمان ناسا یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی بوده است که این سازمان در طول چند سال اخیر آن را اجرا کرده است. این پروژه برای مدتی با مشکلاتی روبرو شده بود ولی سازمان ناسا به‌سرعت برای رفع آن‌ها اقدام کرده و درنهایت موفق به کشف یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای علمی تاریخ بشر شد.

بر اساس اعلام رسمی این سازمان، سیاره سرخ یعنی مریخ نشانه‌هایی از حیات را در خود جای داده است. در حقیقت متخصصان این سازمان موفق به کشف متان بر روی این سیاره شده‌اند. البته این امر به‌خودی‌خود نشان دهنده وجود حیات نیست بلکه می‌تواند انگیزه‌ای جدی برای کاوش عمقی‌تر این سیاره باشد.

گاز متان یافت شده بر روی این سیاره، یک نمونه 3 میلیارد ساله است که در نزدیکی سطح این سیاره قرار داشته است و نشان از تغییر در میزان متان بر اساس جو این سیاره دارد. مولکول‌های ارگانیک یافت شده شامل کربن و هیدروژن بوده‌اند و ممکن است تحقیقات تکمیلی نشان بدهد که اکسیژن را نیز شامل می‌شوند. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که این مواد ممکن است به‌واسطه فرایندهای غیر زیستی شکل‌گرفته باشند و نشان دهنده حیات نباشند ولی احتمال شکل‌گیری زیستی آن‌ها نیز قابل رد کردن نیست.

متخصصان چه می‌گویند

توماس زورباچن (Thomas Zurbuchen) به‌عنوان دستیار اجرایی مدیر پروژه‌های ناسا دراین‌باره می‌گوید: «با این یافته‌های جدید، مریخ به ما می‌گوید که باید در همین مسیر باقی‌مانده و به دنبال نشانه‌های حیات بگردیم. من اطمینان دارم که برنامه‌های ادامه‌دار تحقیقاتی و مأموریت‌های برنامه‌ریزی‌شده ما می‌توانند موارد نفس‌گیرتری را درباره سیاره سرخ کشف کنند.»

جن اینبرود (Jen Eigenbrode) نیز به‌عنوان یکی از اعضای مرکز پروازهای فضایی گادارد ناسا دراین‌باره می‌گوید: «کنجکاوی نتوانسته است تا ماهیت این مولکول‌های ارگانیک را مشخص کند. بااین‌حال چه حاوی سوابق حیات باستانی مانند غذا یا خود زندگی بوده یا این‌که در فقدان حیات وجود داشته باشند، مواد ارگانیک شامل سرنخ‌هایی شیمیایی از وضعیت سیاره و فرایند موجود در آن هستند.»

باوجود این‌که سطح سیاره مریخ، امروزه قابل زیست نیست، شواهدی مبنی بر وجود آب مایع‌بر روی این سیاره وجود دارند که نشان می‌دهند در گذشته چنین ماهیتی در این سیاره وجود داشته است. آب یکی از عناصر اصلی حیات است و نتایج داده‌های به دست آمده از کنجکاوی نشان می دهند که میلیاردها سال پیش، یک دریاچه بزرگ در این سیاره وجود داشته است که مواد شیمیایی و منابع انرژی مورد نیاز برای حیات را در خود جای داده بوده است.

اینبرود دراین‌باره می‌گوید: «سطح مریخ در برابر تشعشعات فضایی قرار داشته است و این تشعشعات و درهم‌شکستگی شیمیایی موجب در هم شکستن ماده‌های ارگانیک شده‌اند. یافته شدن مولکول‌های ارگانیک در سطح پنج سانتی‌متر خارجی یک سنگ نشان می‌دهد که مریخ ممکن است زمانی قابل زندگی بوده است. به‌این‌ترتیب با انگیزه دانستن بیشتر درباره مولکول‌های زیستی در مریخ، مأموریت بعدی ما شامل مته زنی به اعماق بیشتر خواهد بود.»

منبع: Nasa