جوجه پنگوئن رباتیک در جمع پنگوئن‌ها

سیناپرس:به همین دلیل محققان یک ربات جوجه پنگوئن کرکی را بین آنها فرستادند تا به طور نامحسوس رفتارشان بررسی کند. نتایج بدست آمده نشان می دهد پنگوئن ها در برخورد با این ربات شبیه سازی شده استرس کمتری دارند و از انجا که به علت استرس بالا در مجاورت با انسان ها بررسی رفتارهای طبیعی ممکن نبود،این ربات کمک بزرگی به مطالعه رفتار طبیعی پنگوئن‌ها در کلونی‌هایشان می کند.

پیش از این یکی از روش‌هایی که دانشمندان برای مطالعه مستقیم پنگوئن‌ها انجام می دادند چسباندن یک چیپ رادیویی زیر بالشان بود. اطلاعات بدست آمده از طریق این روش باید به وسیله یک گیرنده رادیویی دریافت می شد که در 60 سانتی متری استقرار این موجودات قرار داشت به این ترتیب هرچقدر هم محققان سعی در پنهان شدن و استتار داشتند باز هم ترس در پنگوئن‌ها دیده می شد.

برای آزمایش روشی که اثر نامطلوب کمتری در رفتار آنها بگذارد،دانشمندان از یک جوجه ربات کنترلی چرخدار استفاده کردند و آن را بین کلونی پنگوئن‌ها فرستادند.تیم محقق ضربان قلب شاه پنگوئن‌ها را اندازه‌گیری کردند،آنها همچنین ضربان را هنگام نزدیک شدن ربات اندازه گرفتند و آن را با هنگامی که انسان به آنها نزدیک می شد مقایسه کردند.

Yvon Le Maho زیست شناس و محقق پروژه در دانشگاه استراسبورگ می گوید:هنگامی که انسان به پنگوئن‌ها نزدیک می شد همه آنها به آرامی شروع به عقب نشینی می کردند در حالی که ضربان قلب آنها بسیار بالا بود.

ولی وقتی ربات به آنها نزدیک می شد آرام‌تر بودند،میزان بالا رفتن ضربان آنها به اندازه‌ای بود که پرنده‌ای از کنار آنها عبور می کرد،به این ترتیب مشخص شد که آنها از ربات نمی ترسند و همچنان رفتار طبیعی ازخود نشان می دهند.

دانشمندان همچنین این ربات را بین کلونی پنگوئن‌های امپراطور نیز فرستادند،آنها پنگوئن‌های بسیار خجالتی هستند،ولی با این حال نه تنها از جوجه پنگوئن چرخدار نترسیدند بلکه آن را بین جوجه های خود نیز پذیرفتند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا