نذر طبیعت کنید!

او وقتی خبرهای مربوط به آسیب‌های محیط‌ زیست مناطق مختلف را در صفحه‌اش قرار می‌داد و هر بار با پیگیری‌های دوستداران محیط‌زیست روبه‌رو می‌شد. بعد از گرفتن این بازخوردها بود که ایده‌ای بی‌نظیر و فوق‌العاده راه‌اندازی کمپینی به نام نذر طبیعت، در ذهن بحری جرقه می‌زند. او با هشتک# نذر طبیعت به کمک حیات وحش آمد تا بتواند دین خود را به عنوان یک محیط بان بیشتر ادا کند.

او پس از راه اندازی این کمپین (تیر 1395) از مردم خواست که نذرهایشان را برای طبیعت ادا کنند؛ موسس و دست‌اندرکاران نذر طبیعت، پس از مدتی تصمیم گرفته‌اند به‌جای کلمه کمپین، از واژه زیبا و مناسب آیین استفاده کنند. چند روز پس از فعالیت این کمپین، تعدادی از کاربران و دنبال کننده های بحری در شبکه های اجتماعی در تماس با او برای ادای نذرشان اعلام آمادگی کردند؛ مثلا یک کشاورز اصفهانی از بحری خواست که راهنمایی اش کند تا سه‌ونیم تن علوفه دسترنج خود را برای تغذیه علفخواران پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی هدیه کند؛ اقدامی که قبل از او هم توسط یک کشاورز دوستدار محیط‌زیست در گلپایگان و با نذر ٧٠٠ کیلوگرم یونجه برای آهوان پناهگاه حیات وحش موته انجام شده بود. این کمپین در کمتر از پنج ماه توانست به شهرتی بی نظیر برسد و پس از گذشت یک سال و نیم، نمایندگی هایی در بیشتر استان‌های ایران به وجود آورند.

بحری هنگام راه اندازی آیین نذر طبیعت، درباره طرح ابداعی اش گفته بود: قبل از این دست کارهای متفرقه پیش می‌آمد اما من فکر کردم که این موضوع را منسجم‌تر کنم و اسمش را نذر طبیعت گذاشتم. در این طرح از کسانی که محیط‌زیست را دوست دارند و می‌خواهند در این زمینه کار کنند خواسته‌ام که علاوه بر جاهای دیگر که پول‌های‌شان را برای ادای نذرهای‌شان می‌دهند، به فکر محیط‌زیست هم برای نذرهایشان باشند. از روزی که فراخوان این طرح را دادم، چندین نفر برای نذرهای‌شان به من پیام داده‌اند. مثلا از چندین نفر پیام داشته‌ام که می‌خواهند به آبشخورها کمک کنند. یا یکی دیگر از کشاورزان که ساکن اصفهان است به من گفت فلان منطقه خشکسالی است. او را ارتباط دادم و به آهوها علوفه دادند. یا یک نفر دیگر برای حیات ‌وحش کلاه‌قاضی در اصفهان علوفه تهیه کرد و به آن‌جا فرستاد.

وی افزوده بود: تعدادی دیگر از مخاطبان من هم برای حیات وحش قم آبشخور ساخته‌اند. همین امروز هم دو نفر اعلام آمادگی کردند که برای تهیه علوفه و کمک به حیات‌ وحش، آنها را به مناطق مختلف معرفی کنم. من در این طرح با همکاران در استان‌های مختلف که مناطقی دارند که خشکسالی است و نیاز به آبشخور و علوفه دارند، صحبت می‌کنم و داوطلبانی را که می‌خواهند به حیوانات این مناطق کمک کنند به این مناطق راهنمایی می‌کنم.

آن دسته از دوستداران محیط‌زیست که همیشه دلشان می‌خواهد برای کمک به زمین پیش‌قدم شوند حتما از ایده نذر طبیعت استقبال خواهند کرد اما آن‌طور که بحری عنوان کرده است، گروه هدف دیگری هم در ایده او وجود داشته‌اند. آن‌هایی که در طول سال نذر می‌کنند و اگر بدانند می‌شود نذر طبیعت هم کرد، بی‌دریغ به این آیین کمک خواهند کرد. بحری کلمه نذر را برای این کمپین انتخاب کرده است و با استفتائاتی که از برخی مراجع دینی گرفته است این نوع نذر کردن را کاملا شرعی عنوان کرده است. این ایده درخشان تاکنون کمک‌های فوق‌العاده موثری به طبیعت ایران کرده است؛ از تامین علوفه برای حیات‌وحش در مناطق خشک تا درختکاری و گسترش فضای سبز و حتی تهیه دوربین عکاسی برای چوپانی که عاشق عکاسی از طبیعت و یوز ایرانی است.

چگونه نذر طبیعت کنیم؟

با شروع فصل گرما و کم آبی و خشک شدن چشمه های طبیعی در طبیعت، حیات وحش برای رفع نیاز خود مجبور می‌شوند برای پیدا کردن آب در جستجو و تکاپو باشند. آنها در این راه با خطرهای مختلفی همچون نزدیک شدن به سکونتگاه‌های انسانی و احتمال شکار، عبور از جاده‌ها و برخورد با خودروها و… مواجه هستند، برای رفع این معضل می‌توان در همان محل چشمه‌های طبیعی مخازن ذخیره آب به صورت سنگ و سیمان یا منبع پلاستیکی احداث کرد.

مخازن آب سنگی و سیمانی و پلاستیکی را در فصل زمستان و بهار می توان به راحتی پر کرد و در فصل کم آبی و گرم تابستان با لوله‌کشی و نصب شناور آب را در یک آبشخور برای استفاده حیات وحش پخش کرد.

در برخی از مناطق به دلایل مختلفی این مخازن و آبشخورها را در محلی جز چشمه طبیعی تعبیه می‌کنند و برای پر کردن آنها از تانکرهای چرخدار و تراکتور کمک می‌گیرند، ظرفیت مخازن احداثی به طور متوسط ده هزار لیتری بوده و مدت زمان ماندگاری آن بسته به جمعیت حیات‌وحش منطقه ممکن است تا سه ماه دوام داشته باشد.

ارزش کار ساخت آبشخور را بسیار مهم و حیاتی است و برای درک بهتر اهمیت آن می توان به پناهگاهی در حیات وحش دره انجیر اردکان یزد اشاره کرد، که پس از ساخت آبشخور شاهد حضور یوزپلنگ بر سر آن آبشخور بودیم.

حتی در منطقه حفاظت شده کالمند مهریز در صورت احداث مخزن و آبشخور دیگر شاهد تصادف های جاده‌ای آهوانی که برای آب خوردن مجبور به عبور از جاده هستند نخواهیم بود.

همچنین خشکسالی‌های مداوم در پارک ملی سیاهکوه یزد موجب ضعیف شدن پوشش گیاهی و به وجود آمدن بحران تغذیه در میان  حیات وحش منطقه از جمله بزکوهی شده است، برای رفع این معضل نیز باید اقدام به توزیع علوفه ‌شود.

چگونه برای نذر طبیعت اقدام کنیم؟

علاقه‌مندان به طبیعت ایران می توانند برای ساخت آبشخور، تامین علوفه برای حیات‌وحش در مناطق درگیر خشکسالی، تامین دارو و تجهیزات دامپزشکی برای حیات وحش مجروح و نیز درختکاری و بوته کاری در سراسر کشور کمک ‌کنند. برای اطلاع از پروژه‌های انجام شده یک سال اخیر و پروژه های آتی نیز می توانند به سایت نذرطبیعت www.nazretabiat.ir مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا