توان ایمپلنت های پزشکی با امواج رادیویی تامین شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،از چند سال قبل مشخص شده است که امواج رادیویی قابلیت ایجاد توان الکتریکی را در دستگاه های کوچک دارند. اما یکی از چالش های اصلی استفاده از این ویژگی در ایمپلنت ها این است که امواج رادیویی قادر نیستند به عمق بافت های بدن نفوذ کنند.
سال گذشته محققان ام آی تی با همکاری محققان دانشگاه هاروارد راهکار جدیدی موسوم به mid-field coupling ابداع کردند که امکان انتقال توان الکتریکی را با استفاده از چند آنتن به درون یک مدل جانوری و راه اندازی چند ایمپلنت پزشکی را فراهم می کرد.
محققان ام آی تی با توسعه این فناوری توانستند توان مورد نیاز تجهیزاتی را که در عمق 10 سانتیمتری بافت های بدن قرار دارند از فاصله یک متری به آنها برسانند.
این سیستم جدید IVN نام دارد و از طریق انتشار چندین موج رادیویی با فرکانس های مختلف کار می کند. شدت این امواج در نقطه ای از زمان به حداکثر میزان ممکن می رسد و زمانی که تمام آنها به طور همزمان به بالاترین شدت ممکن برسند، توان آنها از آستانه مورد نیاز برای تامین توان ایمپلنت ها تجاوز می کند.
نمونه اولیه این سیستم که توسط این محققان ساخته شده، به اندازه یک دانه برنج است، اما آنان معتقدند می توان ابعاد آن را باز هم کاهش داد. به همین علت می توان این فناوری را علاوه بر ایمپلنت های خوراکی، داروها و تجهیزات نظارت بر علایم حیاتی، برای تامین توان ایمپلنت های بی سیم مغزی که به منظور تنظیم فعالیت های نورون ها طراحی شده اند نیز، به کار گرفت.
علاوه بر این سیستم IVN قادر است توان مورد نیاز برچسب های منفعل RFID را از فاصله 38 متری تامین کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا