انتقال آب های مرزی به داخل کشور برای عبور از بحران آب

علیرضا خسروی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر ضرورت یک عزم جدی و اراده قوی برای مدیریت بحران آب در کشور، گفت: اگر قرار است مشکل آب در کشور ما حل شود این نیازمند اراده ای جدی است که آب را در ایران ملی اعلام کنند. درست مثل همان کاری که در زمینه نفت انجام شد. اینکه آب مال فلان حوضه یا فلان استان است، اینطور نمی شود کشور را اداره کرد. اگر اینطور پیش برویم خیلی زودتر از جنگ آب در خاورمیانه، شاهد نزاع آب در کشور خودمان خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: ما سال 57 در حدود 200 میلیون مترمکعب تراز منفی آب سفره های زیرزمینی داشتیم. سال 83 این عدد به حدود 7 میلیارد مترمکعب و در سال 93 به 11 میلیارد مترمکعب رسیده است. علاوه بر این، خیلی از بچه های ما دیگر برف را نمی شناسند که این به دلیل گرم شدن زمین و تغییرات جوی است.

وی با طرح این پرسش که برای کشور پهناوری چون ایران در زمینه تامین آب چه باید کرد؟ خاطرنشان کرد: باید آب هایی که در اطراف کشور است به داخل انتقال دهیم وگرنه کویر مرکزی خالی از جمعیت می شود که این موضوع می تواند مساله امنیتی به وجود بیاورد.

خسروی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر بحث انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر به کویر مرکزی ایران در مقایسه با کارهای بزرگی که در دنیا انجام شده به یک زنگ تفریح شبیه است. متاسفانه من این اراده را در وزارت نیرو نمی بینم. این طرح ها در حال حاضر به کندی پیش می رود تا آنجاکه سهم ما از آب شیرین کن های خلیج فارس کمتر از یک درصد است در حالی که سهم کشوری چون عربستان 7 درصد است. هنوز در زمینه آب های مرزی که برای آن بودجه اختصاص داده ایم، تکلیف ما مشخص نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسوولان وزارت نیرو تنها در فکر افزایش تعرفه ها و متعادل شدن قیمت ها هستند. بله قیمت ها باید متعادل شود و مصرف کاهش یابد اما این یک قسمت قضیه است. ما در سال گذشته به اندازه 7 برابر حجم سد کرخه، آب را به وسیله صادرات هندوانه از دست دادیم.

وی تصریح کرد: با ادامه همین روند مطمئن باشید که تا چند سال آینده در زمینه تامین آب شرب هم به مشکل بر می خوریم. بنابراین در بخش های مختلف به یک همت والا نیاز داریم که من با قاطعیت می گویم مشکل عمده ما پول نیست بلکه مدیریت است. چون بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری است اما مدیری نیست که کار را برای آنها روان و ساده کند.

خسروی اظهار کرد: ما می بایست برای کاهش پیامدهای زیست محیطی بحث انتقال آب به تجربیات جهانی مراجعه و از آنها استفاده کنیم چراکه دنیا خیلی از این مسایل را حل کرده است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی یک سری پیوست ها را ضمیمه طرح می کنند و مطالعات اولیه را به دقت انجام می دهند.

نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به طرح انتقال آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران، گفت: آب خزر از ارتفاع 2000 متری رشته کوه های البرز که سرازیر می شود، به 13 استان کشور به صورت ثقلی می توان آب رسانی کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا