استفاده از ضایعات جوهر پرینتر برای راه سازی

پژوهشگران استرالیائی در حال اجرای پروژه ای هستند که طی آن قرار است از ضایعات کارتریج ها و تونر های چاپگرهای کامپیوتری برای ساخت جاده های جدید استفاده شود . در این پروژه شرکت TonerPave با همکاری شرکت ارائه دهنده خدمات زیر بنائی جاده سازی سیدنی Sydney road infrastructure service provider ، اقدام به تلفیق و ترکیب ضایعات تونرهای پرینتر با نفت خام بازیافت شده کرده اند و از آن برای ساخت قیر استفاده می کنند . بر اساس نتایج به دست آمده ، استفاده از این ماده جدید موجب صرفه جوئی در انرژی به میزان  40 درصد خواهد شد .

گفتنی است این آزمایش تجاری صورت گرفته توسط شرکت TonerPave که در آن اسفالت گرم مورد استفاده در پروژه های جاده سازی تولید می شود ، برای نخستین بار در دنیا ارائه شده و این محصول فناوری منحصر به فرد شرکت فوق محسوب می شود .

در همین زمینه آندری کریستای Andrew Christie کارشناس و مدیر سازه های شهری اعلام کرد : " قابلیت های مختلف این محصول جدید باید پیش از استفاده گسترده ان در جاده ها ، تائید شود . مهمترین این ویژگی ها ، حالت و قدرت ارتجاعی آن است . در واقع ما باید از این محصول به مدت دو الی سه سال به طور آزمایشی بهره برداری کرده و سپس نتیجه گیری کنیم که آیا این ماده ، جایگزین مناسبی برای اسفالت های معمومی خواهد بود یا نه ؟ "

حرارت مورد نیاز در این اسفالت های مخلوط گرم یا Warm mix asphalt در حدود 20 تا 50 درجه  کمتر از قیر های عادی است و به همین دلیل این پروژ ه می تواند در راستای کاهش تولید گازهای آلاینده جوی و مبارزه با گرمایش جهانی زمین و تغییرات اب و هوائی مفید بوده و مورد استفاده قرار گیرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا