راهکارهایی جدید برای کاوش مریخ

مریخ پیمای کنجکاوی سازمان ناسا دو سال پیش با یک مشکل بزرگ روبرو شده بود. این مشکل شامل اعمال عملیات مته زنی بر روی سطح مریخ بود که ایراد در این بخش از این مریخ پیما سبب شده بود تا این پروژه برای مدت‌زمان یک سال تمام ناتمام باقی بماند. بااین‌وجود به نظر می‌رسد که تیم مسئول این پروژه توانسته‌اند تا بر مشکل یاد شده فائق آمده و آن را حل کنند.

این مریخ پیمای دو موتوری که از سال 2016 میلادی با این مشکل روبرو شده بود، نمی‌توانست عملیات کاری خود را ادامه بدهد ولی سرانجام سازمان ناسا توانسته است تا روشی جدید برای مته زنی ایجاد کند که موجب می‌شود این دستگاه، قابلیت‌هایی فراتر از پیش را داشته باشد.

در آزمایش‌های انجام‌شده در ماه گذشته، مته زنی روش جدید به‌صورت موفقیت‌آمیز بر روی تپه‌ای به نام Duluth انجام‌شده است و این امر نشان می‌دهد که این مریخ پیما آماده ادامه کار است. چالش بعدی این است که چگونه می‌توان توان اجرایی موردنیاز برای تحلیل آزمایشگاهی را بر روی این مریخ پیما اعمال کرد.

این روش جدید با نام انتقال نمونه به کمک خوراک‌های تمدیدشده است، شامل راهکاری است که در آن می‌توان بخشی از خروجی مته زنی دستگاه را در قالب پودر داخل دستگاه قرار داده و آن را به آزمایشگاه انتقال داد. حال با موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های این روش، دانشمندان بسیار خوشحال به نظر می‌رسند.

آبیگیل فری من به‌عنوان سرپرست تیم کنجکاوی دراین‌باره می‌گوید: «به نظر شخصی من، این امر یکی از پنج روز برتر این مأموریت در فاز برنامه‌ریزی بوده است. این روش، یک دستاورد بسیار بزرگ برای مهندسانی است که بدون خستگی کارکرده‌اند و بیش از یک سال را برای کنترل وسیله‌ای به روشی که برای آن کار طراحی نشده بود، سپری کرده‌اند.»

منبع: Cnet