مهندسی ژنتیک راه نجات از تبعات گرمایش جهانی

پژوهشگران چینی به تازگی طی تحقیقات خود موفق به جدا سازی و تکثیر ژن مسئول ایجاد مقاومت در برابر حرارت در گیاه برنج شدند . این ژن از نوع بومی این گیاه در آفریقا استخراج شده است .

این موضوع با توجه به روند تغییرات آب و هوائی و گرمایش عمومی کره زمین که می تواند تاثیرات نامطلوبی در رشد برنج داشته باشد ، بسیار با اهمیت محسوب می شود زیرا برنج یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده برنامه غذائی بسیاری از مردم دنیا محسوب می شود .

در همین زمینه روز گذشته دکتر لین هونگ شوان Lin Hongxuan از پژوهشگران عضو آکادمی علوم چین Chinese Academy of Sciences و موسسه اکولوژی و فیزیولوژی گیاهی  Institute of Plant Physiology and Ecology  این کشور ، اعلام کرد : " دمای بالای هوا به ویژه حرارت بالای 35 درجه سیلیسیوس ، می تواند میزان محصول برنج را تحت تاثیر قرار داده و با کاهش رو به رو کند . "

فشارها و تنش های حرارتی همچنین می تواند به پروتئین موجود در گیاهان  آسیب رسانده و سبب پلاسیده شدن آن ها شود . لازم به توضیح است که تیم پژوهشگران فوق دریافتند که ژن کشف شده در برنج آفریقائی ، توانائی مقاومت بالائی در برابر حرارت زیاد داشته  و در صورت وجود این ژن ، گیاه برنج بر اثر این عارضه آسیب نخواهد دید . وظیفه اصلی این ژن ، خارج کردن سموم پروتئینی انباشته شده در گیاه برنج است که بر اثر گرمای بیش از حد هوا ایجاد شده و به این ترتیب از نابودی گیاه جلوگیری می شود .

دکتر لین هونگ شوان  در این رابطه اعلام کرد :  " من و تیم پژوهشی این پروژه ، به صورت میدانی اقدام به تلفیق ژن برنج آفریقائی با برنج آسیائی کرده و آن را در مزارع کاشتیم  . در نتیجه این آزمایش ، مشخص شد که گیاه برنج آسیائی در صورت دریافت این ژن ویژه مقاوم در برابر حرارت ، می تواند در دمای بیش از حد معمول خود دوام آورده و محصول دهد . "

به اعتقاد این پژوهشگر ، ژن استخراج شده فوق قادر به ایجاد نژادهای جدید و متنوعی از برنج ، گندم و سبزیجان مختلفی مانند کاهو و کلم چینی خواهد بود .