بازیابی عملکرد مثانه پس از آسیب نخاعی

آسیب نخاعی، ارتباط بین مثانه و مغز را قطع کرده و منجر به از دست دادن توانایی ادرار کردن به شکل طبیعی می شود. این مسأله باعث پر شدن مثانه و درنتیجه، افزایش فشار و بزرگ شدن مثانه – به علت ضخیم شدن دیواره عضلانی مثانه – می شود؛ در این شرایط، ادرار به کلیه ها باز می گردد که می تواند باعث عفونت کلیه و سایر بیماری ها شود.

افراد دچار آسیب نخاعی معمولا به یک کاتتر برای عبور دادن ادرار وابسته هستند. در حال حاضر، هیچ داروی تأیید شده ای برای درمان اختلال عملکرد مثانه پس از آسیب نخاعی وجود ندارد و این مسأله باعث شده که کیفیت زندگی بیماران کاهش پیدا کند.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو داروی آزمایشی جدیدی را با قابلیت بهبود عملکرد مثانه پس از آسیب نخاعی بر روی موش ها مورد بررسی قرار داده اند که با نتایج امیدوارکننده ای همراه بوده است.

این داروی آزمایشی که درحال حاضر LM11A-31 نامگذاری شده است، از طریق مسدود کردن فعالیت دوگانه فاکتور رشد  proNGF و گیرنده p75، عمل می کند. فاکتور رشد proNGF بعد از آسیب نخاعی، از سلول ترشح می شود.

به گفته سونگ اوک یون (Sung ok Yoon)، استاد بیوشیمی و فارماکولوژی دانشگاه اوهایو و محقق ارشد این مطالعه، پس از یک ماه درمان بعد از آسیب نخاعی در موش ها، حجم مثانه به میزان قابل توجهی تا سطح نزدیک به طبیعی کاهش پیدا کرد. این داروی آزمایشی، علاوه بر کمک به حفظ فشار طبیعی مثانه، از خروج غیرارادی ادرار در موش ها پیشگیری کرد.

این دارو نمی تواند ارتباط بین مثانه و مغز را برقرار کند و بنابراین، درمان محسوب نمی شود. این دارو تنها می تواند به کاهش حجم مثانه کمک کرده و از خطر عفونت مثانه و بازگشت ادرار به کلیه ها پیشگیری کند.

نتایج به دست آمده در این مطالعه، به انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی اثربخشی آن بر روی انسان نیاز دارد.

این مطالعه در The Journal of Clinical Investigation منتشر شد.

منبع: medicalxpress