عوارض روانی با مصرف خودسرانه ریتالین

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،علی اسدی افزود: عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها ست بنابراین داروی ریتالین، حتما باید با تشخیص پزشک متخصص، تجویز و مصرف شود.
وی ادامه داد: این دارو معمولا برای بیماران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، تجویز می شود. مصرف قرص ریتالین مانند تمام داروها، دارای عوارض است و این عوارض در دانش آموزان و دانشجویان که در ایام امتحانات از دارو استفاده می کنند، شدیدتر است، چراکه ترک و مصرف ریتالین به تناوب، افراد را دچار اعتیاد به مصرف آن می کند.
وی تاکید کرد: دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی از این دست، رو بیاورند چراکه اگر دوز مصرف ریتالین کم و زیاد شود بر سلامت جسمانی و روانی فرد آسیب وارد می کند.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار داشت: اینگونه داروها برای درمان اختلالات شدید «توجه و تمرکز» تجویز می شود بنابراین دارای ترکیبات قوی است؛ مصرف و قطع خودسرانه آن به افسردگی و پرخاشگری فرد منجر می شود، بنابراین مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد.
اسدی با اشاره به عوارض کوتاه مدت و درازمدت ریتالین گفت: اختلالات روانی، خلقی، رفتاری و تکانه‌ ای، انجام رفتارهای بی ‌پروا و بی‌ محابا مانند رانندگی‌ های شبانه برخی جوانان در اتوبان ها، بی‌ توجهی به اطرافیان، سرخوشی، عدم تمرکز، پرش افکار، بی‌ خوابی که منجر به خستگی و خماری می ‌شود، همچنین افسردگی پس از اتمام دوره مصرف، افکار پارانوئید و سوء ظن نسبت به دوستان، اطرافیان و خانواده و پرخاشگری فیزیکی از مهم ترین عوارض بلند مدت مصرف این مواد است.
اسدی درباره راهکارهای مطالعه موثر در ایام امتحانات گفت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان در طول ترم، دروس و مطالب امتحانی را مطالعه نمی کنند و در شب امتحان به یکباره با حجم وسیعی از مطالب خوانده نشده، روبرو می شوند که این روند اشتباهی است.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که از روش های مطالعه علمی استفاده کنند و در ابتدا به صورت کلی مطالعه ای داشته باشند، مطالب را دسته بندی کنند و در مرحله بعد نکات کلیدی را مرور و حین مطالعه نیز یادداشت برداری کنند.
اسدی بر استراحت های چند دقیقه ای و کوتاه بین مطالعه دروس تاکید کرد و همچنین اظهارداشت: تغذیه مناسب و دوش آب ولرم می تواند بر شادابی و کسب انرژی فرد برای داشتن تمرکز حین مطالعه تاثیر زیادی داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا