مسمومیت کبدی و کلیوی؛ ارمغان لوازم آرایشی تقلبی

این فرآورده‌ها به دلیل استفاده از مواد اولیه غیر مجاز و نامرغوب یا فساد به وجود آمده در حین نگهداری و حمل آنها، دارای اثر و عوارضی مانند ایجاد عوارض آلرژیک ( حساسیتی) همراه با قرمزی پوست، خارش، احساس سوزن سوزن شدن در محل مصرف، التهاب، تورم یا حتی تاول‌های پوستی، مسمومیت‌های کبدی، تغییر رنگ و ریزش مو (در اثر مصرف رنگ موهای غیر مجاز)، تغییر رنگ و صدمه به ناخن، حساسیت‌های تنفسی، مسمومیت‌های کلیوی، آسیب سلول‌های پوستی، عوارض چشمی، خونی، اثر مضر بر جنین (در صورت مصرف در بارداری)، ایجاد یا تشدید جوش صورت، ایجاد حساسیت به نور و اثر سرطان‌زا همراه باشد.

باید توجه کرد که  برخی از عوارضی ناشی از مصرف اینگونه فرآوردها ممکن است در  مصرف طولانی مدت آنها ظاهر شود. در عین حال مهم است که فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز را بشناسیم. فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز دارای برچسب تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده یا علامت تاییدی بر روی آنها به صورت لیزری چاپ شده است. همچنین لیبل غیر قابل برداشت باید دارای هولوگرام اختصاصی شرکت وارد کننده باشد.

لوازم آرایشی؛ متهم اصلی بیماری‌های پوستی

امروزه محصول های غیر استاندارد آرایشی از طریق ماهواره یا تبلیغات اینترنتی به صورت اغراق آمیز و غیر واقعی به مردم معرفی می شوند؛ محصول هایی كه پس از مصرف آن، اگر شخص دچار عارضه شود، هیچ گونه امكان پیگیری درمانی نخواهد داشت. جدا از این، گاهی حتی محصول های معروف و استاندارد هم برای بعضی افراد حساسیت زا است و باعث پديد آمدن عفونت و حساسیت پوستی می شود.

دكتر رضا رباطی، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی در این باره گفت: استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب و حتی عالی و مرغوب ممكن است، عوارضی در پی داشته باشد. مهمترین عوارض ناشی از مصرف این مواد، ایجاد حساسیت، جوش و عفونت خاص پوستی است. حساسیت ناشی از مصرف این لوازم آرایشی در برخی نواحی پوستی شایع تر است.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو افزود: یکی از شایع‌ترین حساسیت‌ها مربوط به نواحی دور چشم است که اغلب با خشکی پوست، پوسته پوسته شدن، ورم، خارش و قرمزی پوست تظاهر پیدا می‌کند. اغلب مواد آرایشی، حالت پوشاننده و ترکیبات جوش زا دارند که باعث بسته شدن منافذ عادی پوست می‌شود. به همین دلیل استفاده از مواد آرایشی، موجب پدید آمدن آکنه و جوش های زیر پوستی می شود و استفاده از مواد آرایشی چرب برای افرادی که پوست چرب دارند، توصیه نمی شود اما چنانچه این افراد قصد آرایش کردن دارند باید از لوازم آرایشی کم چرب استفاده کنند.

به گفته وی، عفونت های چشمی هم یکی دیگر از عوارض استفاده از مواد آرایشی است. در این نوع، عفونت‌های خطرناک باکتریایی عمدتا به وسیله ریمل به چشم انتقال داده می شود. به همین دلیل توصیه می شود فرآورده های آرایشی دور چشم فقط برای یک نفر استفاده شود و به علت تراکم باکتری داخل آن سه ماه پس از مصرف به دور انداخته شود چراکه امکان آلودگی ریمل بعد از این مدت زیاد می شود.

وی بیان کرد: هم اکنون حساسیت پوستی از شایع ترین عوارض استفاده از رژ لب‌ها(به ویژه رژ لب هایی دارای رنگ قرمز) است. امروزه مواد حاوی سرب کمتر در ساخت رژ لب استفاده می شود و اظهار اینکه مواد ترکیبی رژ لب باعث تداخل رشد جنین می شود، بعید به نظر می رسد اما بهتر است طی بارداری تا حد امکان از این مواد کمتر استفاده کرد.

فرآورده‌های مجاز آرایشی را از کجا تهیه کنیم؟

داروخانه‌ها و فروشگاه‌هایی که مجوز یا پروانه معتبر فروش لوازم و فرآورده‌های آرایشی را دارند، محل‌های مطمئنی برای تهیه اینگونه مواد هستند.

به هر حال رعایت اصول ایمنی در استفاده از محصول های آرایشی و بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. باید توجه کنید که همیشه قبل از استفاده از محصول های آرایشی – بهداشتی به خصوص مواد آرایشی چشم، دست‌های خود را بشویید. این کار در کاهش انتقال عفونت‌ها موثر است. رعایت بهداشت بعد از خرید محصول به خصوص در مورد محصول های آرایشی چشم بسیار اهمیت دارد. پاکیزگی می‌تواند از عفونت‌های چشمی جلوگیری کند. مطمئن شوید که تمام وسایلی که به چشم خود نزدیک می‌کنید تمیز باشند. محصول های آرایشی و بهداشتی را دور از آفتاب و گرما نگهداری کنید و در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد قرار ندهید. نور و حرارت باعث از بین رفتن مواد نگهدارنده محصول‌ها می‌شود.

بنابر اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، محصول های آرایشی بهداشتی نباید برای مدت طولانی نگهداری شوند (بیشتر از یک سال بعد از بازکردن آن) زیرا با کهنه شدن محصول، ویژگی و خواص محصول می‌تواند تغییر کند. برای نگهداری محصول های آرایشی بهداشتی طبق دستور العمل رفتار کنید. در غیر این صورت اگر محصول‌های آرایشی بهداشتی را در دمای بالا نگه دارید، می‌تواند زودتر از تاریخ انقضای درج شده روی محصول، فاسد شود. همچنین حتما هرگونه دستورالعمل درج شده روی برچسب محصول‌ها را به دقت بخوانید زیرا این اطلاعات برای جلوگیری از آسیب ارایه می‌شوند و برای استفاده از محصول های آرایشی و بهداشتی به صورت ایمن اهمیت حیاتی دارند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا