بحران شیوع کم‌خوابی در جهان

به گفته پژوهشگران، امروزه کم‌خوابی و خواب ناکافی تبدیل به معضلی بین‌المللی و مشکل برای بیشتر مردم در سراسر جهان شده است که خسارت‌های مالی و غیرمالی مرتبط با آن می‌تواند میلیاردها دلار هزینه برای یک کشور در برداشته باشد.

خواب ناکافی با نادیده گرفتن توجه و ناتوانی در متمرکز بودن و توانایی حل مسئله، در میان مسائل دیگر مانند پردازش اطلاعات ناقص و کند قرار می‌گیرد. از این گذشته، کم‌خوابی می‌تواند خطر احتمال حمله قلبی، سکته و ابتلا فشارخون، چاقی، دیابت و افسردگی را افزایش دهد.

به‌تازگی دیوید هیلمن (David Hillman) از دانشگاه وسترن استرالیا و همکارانش در یک پژوهش گسترده، به بررسی و سنجش دست آورد اقتصادی خواب ناکافی در این کشور پرداختند.

آن‌ها در بررسی‌های خود دریافتند که هزینه خسارت‌های ناشی از خواب ناکافی در استرالیا در سال ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ میلادی در حدود ۴۵٫۲۱ میلیارد دلار تخمین زده شد. تحقیقات نشان می‌دهند که احتمالاً وضعیت در کشورهایی با جمعیت و اقتصاد مشابه، یکسان است.

پژوهشگران در این رابطه اظهار داشتند: «ما در معرض یک اپیدمی کم‌خوابی یا داشتن خواب ناکافی قرار داریم که برخی از این کم‌خوابی‌ها ناشی از اختلالات خواب بالینی هستند، بعضی از آن‌ها از طریق فشار کارهای رقابتی، فعالیت‌های اجتماعی و خانوادگی و برخی ناشی از نارسایی در انتخاب اولویت کافی از طریق انتخاب یا نادیده گرفتن از مسائل ایجاد می‌شوند.»

آن‌ها در تکمیل توضیحات خود اضافه کردند: «این مشکل علاوه بر تأثیری که بر رفاه داشته، تأثیرات مخربی نیز بر سلامت، ایمنی و بهره‌وری جامعه داشته و هزینه‌های اقتصاد کلانی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.»

خواب ناکافی با نادیده گرفتن توجه و ناتوانی در متمرکز بودن و توانایی حل مسئله، در میان مسائل دیگر مانند پردازش اطلاعات ناقص و کند قرار می‌گیرد. از این گذشته، کم‌خوابی می‌تواند خطر احتمال حمله قلبی، سکته و ابتلا فشارخون، چاقی، دیابت و افسردگی را افزایش دهد.

در این مطالعات پژوهشگران داده‌های هزینه‌های مالی و غیرمالی که از نظرسنجی‌های ملی و پایگاه‌های داده‌های استرالیا حاصل‌شده را مورد ارزیابی قراردادند. این هزینه‌های در نظر گرفته‌شده شامل هزینه‌های مالی مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت‌های غیررسمی در خارج از بخش مراقبت‌های بهداشتی، ضررهای بهره‌وری، هزینه‌های غیرپزشکی و هزینه‌های حوادث خودرو، کاهش وزن در اثر ناکارایی مرتبط با درآمد مالیاتی ازدست‌رفته و پرداخت‌های رفاهی و هزینه‌های غیرمالی در اثر از دست رفتن رفاه جامعه می‌شوند.

بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام‌شده، هزینه‌های مالی محاسبه‌شده در حدود ۱۷٫۸۸ میلیارد دلار و هزینه‌های غیرمالی کاهش رفاه اجتماعی ۲۷٫۳۳ میلیارد دلار بوده است. محققان این‌گونه استدلال کردند که این هزینه‌ها سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را در اقدامات پیشگیرانه بهداشتی برای حل این مسئله از طریق آموزش و تنظیم مقررات انجام می‌دهند.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله خواب (Sleep) به چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

 ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا