زندگی پرمشغله بهره‌وری را کاهش می‌دهد

گاهی اوقات انسان به وضعیتی دچار می‌شود که احساس می‌کند هرچقدر بیشتر تلاش می‌کند، نتیجه کمتری می‌گیرد. بااین‌وجود تحقیقات جدید نشان داده‌اند که یک تئوری قدیمی درباره بهره‌وری انسان‌ها صادق است و برای افزایش بهره‌وری باید سرتان را خلوت‌تر کنید.

این تحقیقات نشان داده است که وقتی ضرب‌الاجل‌های مختلفی دارید و قرارهای مختلفی داشته و باید کارهای مختلفی را ارائه کنید، در استفاده از زمان خود به‌هیچ‌عنوان بهینه عمل نخواهید کرد. وقتی‌که در مقابل چنین شرایطی قرار می‌گیرید، تمایل خواهید داشت تا کارهایی که دارید را به‌صورت سرهم‌بندی شده انجام بدهید و به همین دلیل نیز مواردی مانند ارائه گزارش‌ها و سایر موارد ازاین‌دست با کاهش کیفیت چشمگیری روبرو می‌شوند.

حتی در برخی از موارد انسان‌ها کارهایی مانند گزارش‌ها را کاملاً کنار گذاشته و به کارهای کم‌اهمیت‌تری مانند پاسخ دادن به نامه‌های الکترونیکی یا برنامه‌ریزی کارهای بیشتر روی می‌آورند. استیفن نوویلز به‌عنوان یک پروفسور بازاریابی در دانشکده تجارت اولین در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «این شرایط برای همه ما پیش‌آمده است و می‌توانیم آن را درک کنیم. این شرایط می‌تواند شامل هر چیزی باشد. یک ضرب‌الاجل داریم و نمی‌دانیم که چطور زمانمان را مدیریت کنیم؟ به‌این‌ترتیب زمان خود را به نحوی مصرف می‌کنیم که چندان بهینه نیست.»

تیم تحقیقاتی یاد شده برای این پژوهش توانستند تا 8 آزمایش را از سال 2015 بر روی بیش از 2300 شرکت‌کننده انجام بدهند. نتیجه به‌دست‌آمده نیز در ژورنال تحقیقات مصرف‌کنندگان چاپ شده است.

یکی از نمونه‌های جالب این موضوع، دانشجویان دانشگاه واشنگتن بودند. 158 دانشجو را یک برنامه 5 دقیقه‌ای پیچیده برای زمان‌بندی قرارهای درسی خود روبرو شده و در کنار آن به گروه دیگری آن‌ها پنج دقیقه وقت داده شد تا هر کاری می‌خواهند بکنند. نتیجه به‌دست‌آمده این بود که گروه اول به‌صورت متوسط تنها 1.86 وظیفه را تکمیل کردند درحالی‌که این رقم برای گروه دوم، 2.38 وظیفه بود.

به‌این‌ترتیب می‌تواند درک کرد که استفاده از زمان تحت‌فشار زمان‌بندی اجباری می‌تواند به‌شدت بر روی بهره‌وری تاثیر بگذارد. زمان یکی از مهم‌ترین منابع مصرفی ما است و درصورتی‌که به‌درستی از آن استفاده نکنیم، مشکلات کاری ما دوچندان می‌شود.

منبع: sciencealert

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا