هزینه های کمرشکن سوخت های فسیلی بر اقتصاد جهان

سوخت هایی همانند نفت , گاز و زغال سنگ دارای هزینه های زیادی هستند که از دید مصرف کنندگان پنهان بوده و این امر باعث می شود یارانه های زیادی توسط دولت ها پرداخت شود تا قیمت این منابع انرژی برای مصرف کنندگان از لحاظ مالی قابل تحمل و پرداخت باشد.

در هفته جاری یکی از اسنادی که گران بودن استفاده از سوخت های فسیلی را به اثبات می رساند توسط سازمان بین المللی پول منتشر شد , این سازمان وضعیت اقتصادی دنیا را رصد کرده و میزان پیشرفت اقتصادی کشور های مختلف را با همکاری بانک های مرکزی آن ها ارائه می کند. در متن این گزارش به بهای یارانه پرداخت شده توسط کشور های مختلف جهان اشاره شده که رقم آن چیزی در حدود 5.3 تریلیون دلار ذکر شده است که تقریبا چیزی معادل با 6.3% تولید ناخالص کشورهای دنیا است.  

سازمان بین المللی پول با بیان زیان ها و هزینه های ایجاد شده , به خسارت استفاده از سوخت های فسیلی همانند آلودگی هوا , تغییرات آب و هوایی و تصادفات رانندگی اشاره می کند که هزینه های تحمیل شده بر اقتصاد جهان در اثر این خسارت ها باید به میزان یارانه های پرداخت شده توسط دولت ها افزوده شود. این افزایش نسبی , نسبت به تخمین ها و براورد های سال های گذشته به دلیل وجود  فاکتور های متعددی مثل هزینه های سرسام آور آلودگی هواست که باید راهکاری جدی برای حل آن اندیشیده شود.

سازمان بین المللی پول اضافه می کند :در حال حاضر زغال سنگ بیشترین یارانه را در میان سایر سوخت ها دریافت می کند و همچنین بیشترین اثر منفی را روی کره زمین و سلامت انسان ها می گذارد. ارقام ذکر شده برای یارانه ها بسیار بزرگ به نظر می رسند اما در عین حال این اعداد محافظه کارانه بوده زیرا در تخمین ها و پیش بینی های انجام شده که توسط کشور آمریکا ارائه می شود هزینه هایی که تغییرات آب و هوایی بر روی اقتصاد جهانی دارند به میزان بسیار کمی در اعداد موجود اثر داده شده اند و این مسئله ناشی از سیاست های دولت آمریکا در حذف کردن و کوچک شمردن خطرات بزرگی است که حیات کره زمین را تهدید می کند.

سازمان بین المللی پول ارقام ارائه شده را به صورت ناحیه ای گزارش کرده و هیچ آماری برای یک کشور خاص در گزارش های ذکر شده وجود ندارد , اگر چه به علت اثرات بسیار زیاد آلودگی هوا در انگلستان  مدارک زیادی دال بر پرداخت یارانه های کلان در این کشور وجود دارد. گفتنی است آلودگی و ذرات معلق به وجود آمده ناشی از مصرف سوخت های دیزلی و منابع فسیلی دیگر باعث مرگ و میر سالانه 29000 نفر در انگلستان می شود که این عدد 10 برابر تلفات تصادفات جاده ای است , بنابراین هزینه های استفاده از سوخت های فسیلی با بیماری و مرگ و میر نسل های فعلی وآتی پرداخت می شود , پس برای بهبود وضع فعلی باید به دنبال سوخت های جایگزین و کنار گذاشتن سوخت های فسیلی فعلی باشیم , جهت رسیدن به چنین هدفی یارانه های سوخت های فسیلی مثل نفت و گاز و ذغال سنگ باید سریعا قطع شود و این مطلب به سرعت در دستور کار کشور های عضو جی20 که دارای بزرگ ترین اقتصاد های دنیا هستند قرار بگیرد.

با توجه به قیمت پایین بهای فعلی نفت اکنون بهترین زمان قطع کردن یارانه های این سوخت های آلوده است و می توان درامد های حاصل از قطع این یارانه ها را صرف افراد فقیر جامعه و جلوگیری از صدمه دیدن آن ها در نتیجه قطع کردن یارانه ها کرد. بعلاوه دولت می تواند با درامد حاصله در بخش های تحقیقاتی برای یافتن راه های پاک تولید انرژی سرمایه گذاری کند.

قطع یارانه ها باعث تشویق مردم به استفاده هر چه بیش تر از وسایل نقلیه عمومی به جای خودرو های شخصی شده و تمام این برنامه ها باعث کم تر شدن  تولید کربن در دنیا می شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا