جبران کسری بودجه برنامه پزشک خانواده از حقوق پزشکان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،محمد شریعتی در پاسخ به مطالب مطرح شده در فضای مجازی درباره کاهش 50 درصدی اعتبار پزشک خانواده شهری در سال 13٩٧ و جبران کسری آن از سوی وزارت بهداشت از محل قراردادهای پزشکان خانواده روستایی گفت: ردیف اعتباری دو برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی جدا و مستقل از هم هستند.
وی اضافه کرد: در طرح پزشک خانواده شهری از ردیف اعتباری ١٦٠١٠٠٣٠٠٠ با سرفصل برنامه ارائه خدمات بهداشت شهری، اعتباری به میزان 10 میلیون و 195 هزار میلیون ریال معادل اعتبار سال 13٩٦ و بدون کاهش درنظرگرفته شده است.
شریعتی اظهار داشت: اعتبار اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی نیز در قالب تفاهم نامه مشترک با سازمان بیمه سلامت از دو محل صندوق روستایی و اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: درباره کسر کارانه به ازای روزهای تعطیل و کسر حقوق نیز باید گفت در نظام پرداخت پزشک خانواده روستایی دریافتی فرد دارای قرارداد شامل حقوق و کارانه است که حقوق معادل حکم کارگزینی فرد و به صورت ماهانه و کارانه به ازای عملکرد در قبال انجام خدمات و عملکرد است.
شریعتی تاکید کرد: ادعای کسر 25 درصد از کارانه پزشکان بابت ایام تعطیل صحیح نیست و در واقع بدون کاهش کارانه پزشکان ملاک محاسبه آن به عملکرد آنان منتسب شده است؛ همانطور که قبلا توضیح داده شد اگر این روش، کاهشی در دریافتی پزشکان ایجاد کند، بازنگری خواهد شد.
وی گفت: ضریب حضور افراد طبق بند ٧ ماده ٦٢ دستور عمل پزشک خانواده عبارت از نسبت روزهایی که پزشک در محل کار خود حضور دارد، تقسیم بر تعداد روزهای ماه است؛ بنابراین در صورت عدم حضور، عملکرد دریافتی به فرد تعلق نمی گیرد و این اعتبار برای تامین پزشک جانشین هزینه می شود.
شریعتی اظهار داشت: در صورت عدم بکارگیری پزشک جانشین توسط شبکه بهداشت شهرستان از سوی سازمان بیمه سلامت، پزشک مشمول کسورات عدم حضور می شود؛ این قانون جدیدی نیست و از سنوات گذشته نیز وجود داشته است.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: به نظر می رسد هدف از طرح این بحث تحریک افرادی است که با دستورالعمل های اجرایی برنامه آشنایی ندارند؛ چراکه درخصوص پرداخت عملکردی بر اساس سامانه باید گفت این مورد جزو تکالیف قانونی وزارت بهداشت بر اساس بند الف ماده ٧٤ قانون برنامه پنج ساله ششم است که وزارت بهداشت را مکلف می کند نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت اقدام کند.
شریعتی درباره نظام پرداخت عملکردی، خاطر نشان کرد: نظام پرداخت عملکردی جزو بهترین نظام های پرداخت از نظر توجه به سطوح پیشگیری، دسترسی به خدمات و عدالت در سلامت بوده است و در این روش به ازای خدمات انجام شده پرداخت صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: در این نظام میزان پرداخت تغییر نخواهد کرد بلکه روش محاسبه آن بر اساس عملکرد خواهد بود.
شریعتی اضافه کرد: این نظام پرداخت در ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشک خانواده پس از مدت ها بررسی کارشناسی مصوب شد و مقرر شد به صورت آزمایشی در دو استان فارس و مازندران بررسی و در صورت وجود بیش از 10 درصد اختلاف در دریافتی پزشکان نسبت به قبل، در جلسات ستاد مطرح و اصلاحات لازم انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا