افزایش سرطان های وابسته به سبک زندگی ناسالم

در این مطالعه که نتایج آن در مجله JAMA Oncology  منتشر شد، نرخ تشخیص و مرگ و میر 29 سرطان مختلف در سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده، 17.2 میلیون مورد ابتلا به سرطان و 8.9 میلیون مورد مرگ ناشی از سرطان در سال 2016 در جهان ثبت شد. بالاترین نرخ تشخیص سرطان نیز به دو کشور استرالیا و نیوزلند اختصاص دارد.

این نتایج، افزایش 28 درصدی در موارد جدید ابتلا به سرطان طی سال های 2006 تا 2016 را نشان می دهد که با افزایش غربالگری و تشخیص زودتر موارد ابتلا به سرطان در ارتباط است.

قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید (بدون استفاده از کرم ضد آفتاب)، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار، رژیم غذایی ناسالم به ویژه مصرف الکل و فست فودها، کم تحرکی و مشکلات مرتبط از جمله چاقی، خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش می دهند.

پژوهشگران تأکید می کنند که افزایش آمار ابتلا به سرطان های پوست، ریه و روده نگران کننده است، درحالیکه این نوع از سرطان ها با ترک عادات ناسالم مانند مصرف دخانیات و فست فودها، قابل پیشگیری هستند.

این سبک زندگی ناسالم، در کشورهای درحال توسعه بیشتر دیده می شود و از همین رو، آمار سرطان در این کشورها به سرعت درحال افزایش است. بیشترین میزان افزایش نرخ ابتلا به سرطان در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط دیده می شود؛ بازارهای درحال ظهوری که مورد هدف غول های دخانیات جهان قرار دارند.

سرطان ریه همچنان مرگبارترین نوع سرطان در جهان محسوب می شود و حدود 20 درصد موارد مرگ و میر در سال 2016 به این سرطان اختصاص دارد و پس از آن، سرطان پستان نیز مرگبارترین سرطان در بین زنان محسوب می شود.

البته افزایش آگاهی در مورد آلودگی هوا توسط خودروها و صنایع مختلف، در کنار مواد شیمیایی مورد استفاده در منازل به عنوان "عوامل مهم خطر"، از دلایل کاهش نسبی مرگ ومیر ناشی از سرطان ریه عنوان شده است.

همچنین، افزایش مصرف الکل و موادغذایی فرآوری شده (کاهش مصرف میوه و سبزیجات)، در کنار سبک زندگی کم تحرک (ورزش نکردن)، عوامل خطر مرتبط با ازایش سرطان های روده محسوب می شوند.

شایع ترین سرطان ها در ایران

 سرطان دستگاه گوارش (معده، روده بزرگ، مری و لوزالمعده) با سهم 27 درصدی، سرطان پستان با سهم 12 درصدی، سرطان ریه و حنجره با سهم 7.5 درصدی، سرطان کلیه، مجاری ادراری و مثانه نیز با سهم 7 درصدی از کل سرطان های شایع در ایران، در صدر شایع ترین سرطان های کشور قرار دارند.

در سال 2016 میلادی، 54 هزار ایرانی بر اثر سرطان فوت کردند و سرطان ‌های معده، ریه، لوسمی، مری، روده بزرگ، مغز و سیستم عصبی، پستان‌، پروستات‌، کبد و لوزالمعده، مرگبارترین سرطان‌ ها در ایران در این سال بوده اند.

سرطان های معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه، شایع ترین سرطان ها در بین مردان ایرانی و سرطان های پستان، روده، پوست، معده، تیروئید، شایع ترین سرطان ها در بین زنان ایرانی محسوب می شوند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: WHO / independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا