علم در 25خرداد

  • روز ملی گل

۲۵ خردادماه، روز ملی «گل» در كشور نام‌گذاری شده است.در حال حاضر حدود ۱۰۰ کشور جهان دارای گل ملی هستند که در برخی از کشورها مانند کانادا، آلمان و لبنان یک درخت به‌ عنوان نماد ملی گیاهی کشور انتخاب می‌شود.در برخی از کشورها، گیاهانی به‌عنوان گل ملی انتخاب شده‌اند که این گیاهان چندان قابل توجه نیستند.گل رز از نظر کسوت قرار گرفتن در جایگاه گل ملی، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و در ۹ کشور آمریکا، انگلستان، ایتالیا، ایران، رومانی، عراق، عربستان صعودی، مراکش و بلغارستان به‌عنوان گل ملی انتخاب شده است.رتبه‌ دوم به گل ارکیده تعلق دارد که در میان هفت کشور که بیشتر در آمریکای جنوبی قرار دارند، به‌ عنوان گل ملی انتخاب شده است.گل‌های لاله و یاس در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند و چهار گل نیلوفر آبی، گل‌محمدی، سروناز و لاله از گل‌های ملی ایران هستند.انتخاب یک گل به‌عنوان گل ملی، ارتباط عمیقی با ویژگی‌های یک کشور دارد که عواملی همچون کسرت انتشار، اختصاص رویش گیاه در نواحی یک کشور، تاریخ، اسطوره‌ها، مذهب و خصوصیات فرهنگی مردم کشور در این انتخاب دلالت دارند.از گل‌های ملی که در روییدن آن‌ها به‌صورت طبیعی تنها بر حوزه یک کشور به‌ خصوص محدود شده است، می‌توان به گل زنگوله‌ای شیلی در شیلی، گل شکرپاره در آفریقای جنوبی، اقاقیای طلایی در استرالیا و سرخس نقره‌ای در زلاندنو اشاره کرد.

سرانه‌ مصرف گل در ايران كمتر از ۱۰ شاخه است. در صورتى كه اين رقم در هلند به ۱۵۰ شاخه می‌رسد. در سال ۸۴، در مجموع حدود ۱۵ ميليارد شاخه گل بريده، ۱۲۰ ميليون گياه گلدان و ۸۰۰ ميليون گياه بوته‏اى توليد شده است كه در مقايسه با مساحت ۴۵۰۰ هكتارى سطح زير كشت گل‌‏ها و گياهان زينتى، رقم بسيار كمى است. اين امر، نشانه آن است كه مسئولين، بايد توجه بيشترى به اين امر داشته باشند. پس رواست كه تنها به روز ۲۵ خرداد اکتفا نکنیم و همه روزهایمان، روز گل و گياه باشد.

  • روز جهانی باد

شورای جهانی انرژی باد و انجمن انرژی باد اروپا در سال 2009 ، 15 ژوئن برابر با 25 خرداد را به نام روز جهانی باد نامگذاری کرده اند.روز جهانی باد هر سال در کشورهای مختلف با برگزاری جشن و همایش های علمی برگزار می شود.هدف از گرامیداشت این روز معرفی و شناساندن انرژی باد و ظرفیت های آن به عنوان منبع پاک و تجدیدپذیر در محیط زیست و استفاده از آن به جای انرژی های تجدیدناپذیر است.انرژی باد می تواند جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی و سدسازی در تولید برق باشد.

 

  • تولد جان بنت فن

جان بنت فن متولد 15ژوئن 1917 بود . وی شیمیدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی 2002 برای توسعه طیف سنجی جرمی است . او در 10 دسامبر 2010درگذشت.

  • تولد توماس هاکل ولر

توماس هاکل ولر  متولد 105ژوئن 1915 بود . او ویروس شناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1954 برای تحقیقات در حوزه ویروس فلج اطفال بود . وی در  اوت 2008 درگذشت.

  • درگذشت کنت گدس ویلسون

کنت گدس ویلسون متولد 8ژوئن 1936 بود . وی فیزیکدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1982 برای تحقیقات در حوزه تغییر فاز است که در  15 ژوئن 2013درگذشت.

  • درگذشت وندل مردیت استنلی

وندل مردیت استنلی متولد 16 اوت 1904 بود. وی بیوشیمیست و ویروس شناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی 1946 برای برای فرآوری آنزیم‌ها و پروتئین ویروس‌ها در شکل خالص آنها ست که در 15 ژوئن 1971 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا