رژیم غذایی و مدیتیشن سرطان را درمان نمی‌کند

در طول چند هفته اخیر شایعات بسیاری در رسانه‌ها منتشرشده بود که بر اساس آن‌ها کیتی برو، یک بانوی ۵۴ ساله آمریکایی توانسته بود سرطان ۱۲ ساله خود را به‌واسطه رژیم غذایی خاصی درمان کند. این شایعات حاکی از آن بودند که او با استفاده کردن از روش خاصی از مدیتیشن و تمرکز انرژی به نام ریکی توانسته است تا انرژی را در بدن خود انتقال داده و بیماری را درمان کند.

در ادامه همین شایعات نیز گفته می‌شد که روش انجام‌شده توسط او به‌قدری ویژه بوده است که مسئولان دانشگاه هاروارد به سراغ آن رفته و در حال تحقیق برای یافتن روشی درمانی برای این بیماری هستند که بر پایه رژیم غذایی و مدیتیشن انجام می‌شود. بااین‌وجود به نظر می‌رسد که این شایعات هیچ پایه و اساس علمی‌ای ندارند و باید آن‌ها را از پایه تکذیب کرد.

خرافات در قرن بیست و یکم

باور این‌که کسی در قرن بیست و یکم باور داشته باشد که رژیم غذایی و مدیتیشن می‌تواند موجب درمان بیماری مهلکی مانند سرطان شود، اندکی دشوار است ولی باید گفت که حتی در دنیای امروزی ما نیز خرافه هنوز در بسیاری از افکار ریشه دوانده است. این خانم آمریکایی که برو (Bero) نام داشته است، مدعی شده است که در سال ۲۰۰۵ با فرجه ۲۱ ماهه پزشکان برای زنده ماندن روبرو شده است ولی با استفاده از رژیم غذایی متشکل از هویج و نوعی از سیب‌زمینی و از آن خنده‌دارتر با استفاده از مدیتیشن، توانسته است بر بیماری خود غلبه کند.

روش ریکی در مدیتیشن روشی است که بر اساس آن فرد با تصویرسازی ذهنی از خود شروع به انتقال انرژی به منطقه موردنظر در بدنش می‌کند. ماهیت خود این روش به‌اندازه کافی خنده‌دار به نظر می‌رسد که به کاربردی بودن آن شک کرد ولی خنده‌دارتر از آن، کسانی هستند که باور می‌کنند این روش می‌تواند درمان سرطان را بر عهده بگیرد.

این کار مانند آن ست که در ماشین خود نشسته و با تمام قوا به پر شدن باک بنزین خود فکر کنید و درنهایت نیز انتظار داشته باشید که باک خودروی شما پرشده باشد. برو به یک مربی مبارزه با سرطان بدل شده است و بسیاری از راهنمایی‌های او برای مبارزه با این بیماری استفاده کرده و او را تحسین می‌کنند ولی در عمل تنها چیزی که با نگاهی از بیرون به این معادله می‌توان به آن دریافت این است که این بانوی آمریکایی، یک کاسبی دروغین دیگر به راه انداخته است.

هاروارد، دانشگاهی که احمق‌ها در آن جایی ندارند

در این میان نکته مهم این است که پیروان برو مدعی شده بودند که دانشگاه هاروارد در حال بررسی روش انجام‌شده توسط برو هستند تا بتوانند روشی برای درمان قطعی سرطان پیدا کنند. بااین‌حال به نظر می‌رسد که دانشگاهی مانند هاروارد، از احمق‌هایی که به روش‌های غیرعلمی مستدل هستند تشکل نشده است و علاقه‌ای به تحقیقات بیهوده و هدر دادن زمان و انرژی ندارند.

برخلاف شایعات منتشرشده، هیچ‌کسی در دانشگاه هاروارد به‌هیچ‌عنوان بر روی چنین چیزی کار نمی‌کند. درست است که رژیم غذایی می‌تواند به تسریع فرایند درمان کمک کند ولی این‌که یک رژیم، درمان اصلی سرطان باشد، به‌هیچ‌عنوان ریشه علمی ندارد. در حال حاضر تحقیقات علمی نحوه مبارزه با سرطان در حال انجام شدن هستند و دانشگاه هاروارد نیز بخشی از انجام دهندگان آن‌ها هستند. بااین‌وجود این دانشگاه رژیم‌های غذایی را به‌عنوان یک ابزار کمکی موردبررسی قرار می‌دهند و هنوز بر روی رژیم خاصی تمرکز ندارند.

سابقه خراب رژیم‌های دروغین

در سال گذشته نیز یک خانم دیگر که یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی بود، ادعایی مشابه را مطرح کرده بود. او مدعی شده بود که با استفاده از رژیم گیاه‌خواری کامل یا ویگان شدن، می‌توان سرطان را درمان کرد. او نیز شروع به کسب درآمد از طریق آموزی این روش کرده بود و نتیجه به‌دست‌آمده این بود که این خانم ۲۵ ساله استرالیایی که بله گیبسون (belle Gibson) نام داشت، توسط مسئولان دولتی رسوا شده و با جریمه 320 هزار دلاری روبرو شد تا مشخص شود که کلاه‌برداری او هیچ جایگاه علمی‌ای نداشته است.

در این میان نقش رسانه‌ها در عدم انتشار چنین شایعاتی بسیار برجسته است و شما خوانندگان عزیز نیز نباید با خواندن هر مطلبی در هر منبع غیر موثقی، آن را باور کرده و در انتشار آن سهیم شوید.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا